• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Edukacja równościowa w szkole. Wątki antydyskryminacyjne w polskich podręcznikach dla pierwszego etapu kształcenia na tle wybranych krajów Unii Europejskiej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Edukacja równościowa... (228.3KB)
Autor:
Wojniak, Justyna
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [177]-188
Język: pl
Słowa kluczowe:
antydyskryminacja
podręcznik
Unia Europejska
antidiscrimination
school textbook
European Union
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Artykuł dotyczy edukacji równościowej realizowanej w polskim systemie edukacji na poziomie podstawowym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu kształcenia. Zaprezentowane zostały międzynarodowe regulacje prawne dotyczące sposobów eliminowania wszelkich przejawów dyskryminacji w obszarze edukacji oraz formy współpracy w tym zakresie podejmowanej zarówno w wymiarze globalnym (ONZ), jak i regionalnym (UE, RE). W dalszej części artykułu przybliżone zostały przesłanki włączenia problematyki antydyskryminacyjnej w proces kształcenia, wraz z formalnymi regulacjami, które tym inicjatywom towarzyszą na gruncie polskim. Wskazane zostały także ograniczenia, jakie w warunkach polskich pojawiają się w związku z realizacją omawianych zagadnień podczas zajęć szkolnych. Analizie poddano także proces swoistej ewolucji sposobu prezentowania problematyki równościowej w podręcznikach szkolnych, jaką zaobserwować można na przestrzeni ponad 25 lat, które upłynęły od momentu zainicjowania w Polsce transformacji ustrojowej i społecznej w 1989 roku.
 
The paper concerns education equality in Polish education system at the primary level, with particular emphasis on the first stage of education. The author presents international regulations on eliminating all forms of discrimination in education and means of cooperation in this field both at global (UN) and regional (EU, COE) level. The paper presents circumstances of antidiscrimination mainstreaming in the education process, together with the formal regulations that accompany these initiatives in Poland. It also shows the limitations, which in Polish conditions arise in connection with the implementation of the discussed issues into school practice. The author examines also the evolution of the way of presentation of issues about equality in school textbooks, which can be observed in over 25 years that have passed since the beginning of the political and social transformation in 1989 in Poland.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12845
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image