dc.contributor.author | Wojniak, Justyna | pl |
dc.date.accessioned | 2024-02-13T11:03:35Z | |
dc.date.available | 2024-02-13T11:03:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [177]-188 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12845 | |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy edukacji równościowej realizowanej w polskim systemie edukacji na poziomie
podstawowym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu kształcenia. Zaprezentowane
zostały międzynarodowe regulacje prawne dotyczące sposobów eliminowania wszelkich
przejawów dyskryminacji w obszarze edukacji oraz formy współpracy w tym zakresie
podejmowanej zarówno w wymiarze globalnym (ONZ), jak i regionalnym (UE, RE). W dalszej
części artykułu przybliżone zostały przesłanki włączenia problematyki antydyskryminacyjnej
w proces kształcenia, wraz z formalnymi regulacjami, które tym inicjatywom towarzyszą na
gruncie polskim. Wskazane zostały także ograniczenia, jakie w warunkach polskich pojawiają
się w związku z realizacją omawianych zagadnień podczas zajęć szkolnych. Analizie poddano
także proces swoistej ewolucji sposobu prezentowania problematyki równościowej w podręcznikach
szkolnych, jaką zaobserwować można na przestrzeni ponad 25 lat, które upłynęły od
momentu zainicjowania w Polsce transformacji ustrojowej i społecznej w 1989 roku. | pl |
dc.description.abstract | The paper concerns education equality in Polish education system at the primary level, with
particular emphasis on the first stage of education. The author presents international regulations
on eliminating all forms of discrimination in education and means of cooperation in
this field both at global (UN) and regional (EU, COE) level. The paper presents circumstances
of antidiscrimination mainstreaming in the education process, together with the formal regulations
that accompany these initiatives in Poland. It also shows the limitations, which in
Polish conditions arise in connection with the implementation of the discussed issues into
school practice. The author examines also the evolution of the way of presentation of issues
about equality in school textbooks, which can be observed in over 25 years that have passed
since the beginning of the political and social transformation in 1989 in Poland. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | antydyskryminacja | pl |
dc.subject | podręcznik | pl |
dc.subject | Unia Europejska | pl |
dc.subject | antidiscrimination | en |
dc.subject | school textbook | en |
dc.subject | European Union | en |
dc.title | Edukacja równościowa w szkole. Wątki antydyskryminacyjne w polskich podręcznikach dla pierwszego etapu kształcenia na tle wybranych krajów Unii Europejskiej | pl |
dc.title.alternative | Equality education in school. Topics of antidiscrimination in Polish textbooks for the first stage of education in comparison to the selected countries of the European Union | en |
dc.type | Article | pl |