Эффективность внедрения программы развития профессионального сознания будущих учителей
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Шевченко, Наталия
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 204, Studia Technica 9 (2016), s. [172]-179
Język: ru
Słowa kluczowe:
teacher’s professional consciousnesspsychological conditions of the professional consciousness development
professional meanings
professional senses
indicators of the professional consciousness development
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The author of the article presents the results of implementation of the program of future
teachers’ professional consciousness development. The characteristics of the graduate students’
professional consciousness shown in the article indicated that even after getting professional
education, they are not prepared for a productive activity. Under the current system
of the national pedagogical education, development of students’ professional consciousness
is possible through the implementation of a special program at the final stage of training − in
order to ensure efficiency of further professional activities. The main aspects of the developmental
program have been considered: indicators of the dynamics of future teachers’ professional
consciousness development; organizational items of the support. The research sample
and psycho-diagnostics instruments have been characterized. The possibility of actualization
of the special psychological conditions for purposeful development of the professional consciousness
structural-and-functional components has been confirmed. Groups’ indicators on
studied parameters have been analyzed. Statistically significant differences in the control and
experimental groups at the end of the experiment have been stated. The effectiveness of the
elaborated psychological-and-pedagogical developmental program has been proved by the
mathematical methods. The positive dynamics of these components growth (professional
values, meanings, perception) proves the possibility of development of the future teachers’
professional consciousness. It has been concluded that development of future teachers’ professional
consciousness is possible owing to the proper organization of psychological-and-
-pedagogical support during the professional preparation in high school.
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Rozwój zawodowy nauczycieli w modelu professional learning community
Giebułtowska, Joanna (2017)W artykule przedstawiono główne założenia modelu professional learning community. Stworzenie środowiska uczenia się i kultury współpracy to jedna z 6 cech różniących ten model od innych modeli funkcjonowania szkoły. ... -
Podpora profesijnej orientácie žiakov základných škôl na odborné vzdelávanie a rozvoj pracovných zručností žiakov v technickom vzdelávaní
Depešová, Jana (2016)The primary school education system should mirror the current needs of the society. Students should be trained for future professions. It is important for them to be able to function in the future labor market. Professional ... -
Kariery zawodowe różnych prędkości i ich społeczne uwarunkowania
Wołk, Zdzisław (2016)Praca zawodowa w warunkach pokapitalistycznych cechuje się niestabilnością, a jej przebiegi mają charakter nieliniowy i nieciągły. Rozwój zawodowy wykonujących ją pracowników jest sekwencją niezliczonych stanów chwilowych. ...