Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorZielińska, Jolantapl
dc.contributor.advisorCierpiałowska, Tamarapl
dc.contributor.authorLichtańska, Katarzynapl
dc.date.accessioned2024-04-08T10:05:26Z
dc.date.available2024-04-08T10:05:26Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13035
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Jolanty Zielińskiej oraz promotor pomocniczej: dr hab. Tamary Cierpiałowskiej, prof. ucz.pl
dc.description.abstractPraca obejmuje problematykę wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem autorskiego Programu Zabaw Neurostymulacyjnych. W części teoretycznej dysertacji przybliżono zagadnienia związane z ASD w świetle literatury przedmiotu, omówiono neurobiologiczne korelaty zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz funkcjonowanie dzieci z ASD w wieku przedszkolnym w zakresie wybranych zdolności poznawczych, społecznych i komunikacyjnych. Poruszono także problematykę neuronauk i dialogu pedagogiki specjalnej z neurobiologią w kontekście oddziaływań pedagogicznych. Część empiryczną stanowi przedstawienie podstaw metodologii badań własnych oraz przedstawienie autorskiego narzędzia - Programu Zabaw Neurostymulacyjnych wraz z jego podstawami teoretycznymi i opisem struktury. Autorka, posługując metodą eksperymentu pedagogicznego sprawdziła użyteczność Programu Zabaw Neurostymulacyjnych oraz przedstawiła wyniki badań własnych prowadzonych wśród dzieci z ASD oraz ich rodziców. Część podsumowującą stanowią wnioski z badań i implikacje dla praktyki.pl
dc.description.abstractThe study discusses supporting the development of pre-school-age children with ASD involving the author's original Program of Neuroenhancement through Play Therapy. The theoretical background focuses on the matter of ASD in the light of current literature, and discusses both the neurobiological correlates of the autisctic spectrum disorder and the functioning of preschool-age children with ASD regarding selected cognitive, social and communication skills. The problems of neurosciences, as well as the idea of a dialogue between special needs pedagogy and neurobiology in the context of pedagogical interactions are also discussed. The empirical part presents the metodological basis of the research, and introduces the author's original tool - the Program of Neuroenhancement through Play Therapy, together with its theoretical background and a description of its structure. The author applied the method of psychological experiment to test the etfectiveness of the Program of Neuroenhancement through Play Therapy, and presented the results of her own research conducted among children with AS and their parents. The final part comprises of conclusions and implications for practice.en
dc.languageplpl
dc.language.isoplpl
dc.subjectzaburzenia ze spektrum autyzmupl
dc.subjectzabawapl
dc.subjectwspomaganie rozwojupl
dc.subjectrodzic dziecka z ASDpl
dc.subjectodwrócona klasapl
dc.subjectautistic spectrum disorderen
dc.subjectplay therapyen
dc.subjectchild's development supporten
dc.subjectparent of an ASD childen
dc.subjectflipped learningen
dc.titleProgram Zabaw Neurostymulacyjnych we wspomaganiu rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnympl
dc.title.alternativeNeuroenhancement through play therapy. Program of supporting the development of pre-school-age children with ASDen
dc.typeThesispl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord