Teatr Krzysztofa Garbaczewskiego wobec mediów i nowych technologii
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pogonowicz, Judyta
Promotor:
Pieniążek, Marek
Język: pl
Słowa kluczowe:
teatr współczesnynowe technologie
wirtualna rzeczywistość
teatr postmedialny
contemporary theater
new technologies
virtual reality
postmedial theater
Data: 2024-05-16
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Praca doktorska - promotor: dr hab. prof. UP Marek Pieniążek.Streszczenie
Niniejsza praca doktorska ma charakter monografii twórczości Krzysztofa Garbaczewskiego. omawia jej miejsce we
współczesnym polskim teatrze i społecznym odbiorze. Rozprawa stanowi także próbę omówienia i zdiagnozowania
teatru postmedialnego, pokazanego na przykładzie spektakli Garbaczewskiego. W badaniach uwzględnione zostały
spektakle i projekty artysty od jego debiutu w 2008 do 2023 roku i premiery spektaklu Germinal. Dodatkowym tłem dla
hipotez zawartych w pracy była analiza teatralnych tendencji i estetyk dominujących u innych polskich reżyserów. W
analizowanych spektaklach skupiam się na kompleksowych relacjach pomiędzy sceną, mediami, aktorami i widzem. Warto
zaznaczyć, że widz we współczesnym teatrze pełni rolę aktywnego uczestnika wydarzenia teatralnego oraz wytwarza dla
siebie doświadczenia podczas spektaklu. Dorobek twórczy Garbaczewskiego staje się zarazem studium kluczowych zmian
zachodzących w dzisiejszym teatrze. Wpływ jego twórczości na poszukiwania innych polskich twórców teatralnych jest
widoczny szczególnie w wykorzystaniu technologii VR. Praca przedstawia również polski teatr w kontekście przemian
technologicznych, które wpływają na nowe estetyki na scenie. The aim of this Ph.D dissertation is to present a monograph of Krzysztof
Garbaczewski artistic works and determine their role in contemporary Polish
theater and societal reception. The thesis also constitutes an attempt to analyze
postmedial theater, showcased through Garbaczewski performances. The research
encompasses the artist's projects from his debut in 2008 until 2023, including the
premiere of the play Germinal. An additional backdrop for the hypotheses
presented in the work was provided by an analysis of theatrical tendencies and
aesthetics prevailing among other Polish directors. Within the analyzed
performances, the focus lies on the comprehensive relationships between the stage,
media, actors, and the audience. It is worth emphasizing that the contemporary
theater audience assumes an active role as engaged participants in the theatrical
event, co-creating their own experiences during the performance. Garbaczewski's
creative output becomes a study of key transformations occurring in present-day
theater. The influence of his work is particularly evident in its impact on other
Polish directors using of VR technology. The paper also examines Polish theater in
the context of technological transformations that impact new aesthetics on the
stage.