• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 4
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 4
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Semantyka i składnia czasownika mentalnego wiadomo na marginesie studiów nad językiem dzieci

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Semantyka i składnia... (439.2KB)
Autor:
Okarma, Elżbieta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 96, Studia Logopaedica 4 (2011), s. [378]-386
Język: pl
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
As a starting point of cognitive distinctions we take the formula of stipulation o ile wiem, to… [as far as I know…]—collated with the impersonal construction (denied): o ile mi wiadomo [to the best of my knowledge] (with the so-called conventional Dative); these constructions emphasize the fact that the feelings attributed to the dative- case denotat (mi [me]) are independent of his or her will, even if their source lies in his or her own mind or in the body. The concept of the cognitive perspective of interpretation may have some methodological implications, such as didactic distinctions: nie wiem [I do not know] (with the implied subject JA [I]); to nie jest wiadomo [there is no knowing] (with the connector [or the subject?] TO [it]); with the nominal predicate: to nie jest wiadome [it is not known]; to nie jest mi wiadome [it is not known to me] (with the indirect object mi [me]) (functioning as the logical subject); nic mi nie wiadomo [nothing is known to me] (a construction with no subject, or with the subject nic [nothing]). It seems that the Dative in impersonal constructions (mi [me]) is the most proper to be seen as an element which functions as a dependent qualification, which marks the boundary between the dependent complement and the adverbial, but so far there are no reliable texts that would confirm this classification.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13119
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2011, Studia Logopaedica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image