dc.description.abstract | Nawiązując do dobrych obyczajów akademickich, dbając jednocześnie o pamięć
i najlepsze imię zmarłej przed ponad rokiem Pani Doktor Marii Rachwał, długoletniego
pracownika Katedry Języka Polskiego oraz Katedry Logopedii i Lingwistyki
Edukacyjnej, niezapomnianego nauczyciela akademickiego, odkrywczego i rzetelnego
językoznawcę, autorki wielu tekstów naukowych, także publikowanych na
łamach serii „Studia Logopaedica”, kolejny tom Jej właśnie chcemy zadedykować.
Zważywszy na bardzo szerokie naukowe zainteresowania śp. Doktor Marii
Rachwał, kształt niniejszego, okolicznościowego tomu serii jest szczególny, bo wyznaczany
takimi specjalnościami, jak: językoznawstwo polskie, językoznawstwo
ogólne, logopedia, ontolingwistyka, lingwistyka edukacyjna, teolingwistyka, lingwistyka
kulturowa, dydaktyka szkoły wyższej, a nawet literaturoznawstwo. Tom
otwiera Biogram śp. Doktor Marii Rachwał opracowany przez Tomasza Rachwała
i Sławomira Śniatkowskiego. Jego naukowym uzupełnieniem są Bibliografia prac
krakowskiej lingwistki oraz wykaz publikacji o niej samej, zebrane przez Tomasza
Rachwała oraz Mirosława Michalika.
Między częścią biograficzną a naukową tomu zawieszamy z poczuciem niepowetowanej
straty niepublikowany wcześniej, odnaleziony przez Tomasza Rachwała
w archiwum domowym tekst Marii Rachwał zatytułowany Zwroty performatywne
w Kodeksie Olszewskim. Został on napisany w 2001 roku. Z przyczyn nieznanych
rodzinie oraz współpracownikom nie ukazał się drukiem.
Na część merytoryczną tomu, odzwierciedlającą etapy rozwoju refleksji naukowej
śp. Doktor Marii Rachwał, składają się trzy rozdziały. W pierwszym znalazły
się opracowania o charakterze językoznawczym. Leszek Bednarczuk w artykule
PAN – losy wyrazu kreśli obraz jednego z najpopularniejszych polskich słów
jako tytułu i zwrotu adresatywnego. Z kolei w treści studium Teodozji Rittel,
zatytułowanym Dyskurs edukacyjny jako „trzecia robota rozumu”, zostały wyznaczone
i opisane reguły budowy wypowiedzi właściwe edukacji. Opracowanie Jana
Ożdżyńskiego i Grzegorza Ożdżyńskiego, noszące tytuł Narracja pierwszoosobowa
w Pamiętniku Piotra Wysockiego (1830), prezentuje wyniki lingwistycznych
analiz narracji pamiętnikarskiej tekstu ogłoszonego przez bohatera powstania
listopadowego w „Kurierze Polskim” 10 grudnia 1830 roku. Kolejny artykuł, napisany
przez Elżbietę Rudnicką-Firę, a zatytułowany Wartości i wartościowanie
w języku dzieci – dobro i zło, odwołując się do postaci anioła i diabła, unaocznia
możliwości metodologiczne, jakie wnosi onto- i aksjolingwistyka do analizy dyskursu.
Ilościowo-jakościowa charakterystyka zdrobnień i spieszczeń notowanych
w ośmiu poematach siedmiu romantyków polskich stanowi przedmiot studium
Edwarda Stachurskiego, zaś wartościowanie lingwistyczne leksemu prawda za
pomocą konwencjonalnych wyrażeń metaforycznych występujące w tekstach homilii
i przemówień wygłoszonych przez Jana Pawła II wypełnia treść artykułu
Mirosława Michalika. Jeden z podstawowych tematów badawczych śp. Doktor
Marii Rachwał – analizę form adresatywnych – podjął Bogusław Bogusz, analizujący
pod tym kątem odcinki programu telewizyjnego Europa da się lubić. Zamykający
tę część tekst Anny Obrzut-Sowy dotyczy z kolei obserwacji rozwoju mowy w obrębie
głosek dentalizowanych i roli wstępnej diagnozy nauczyciela wśród uczniów
szkoły polskiej we Francji.
Pierwszy z tekstów części drugiej, dotyczącej wybranych tematów współczesnej
logopedii i lingwistyki stosowanej, napisany przez Sławomira Śniatkowskiego,
a noszący tytuł Lingwistyka edukacyjna a neurobiologia procesu uczenia się, ukazuje
rolę neurobiologicznych podstaw procesu uczenia się w lingwistyce edukacyjnej.
Zaburzenia głosu i artykulacji w drżeniu samoistnym – jednym z najczęściej
występujących rodzajów zaburzeń układu pozapiramidowego – są przedmiotem
deskrypcji Ewy Binkuńskiej. Z kolei Kinga Mietz w studium Pamięć i rutynizacja
jako czynniki decydujące o nabywaniu języka omawia wpływ ww. funkcji psychicznych
na proces nabywania mowy. Natomiast Magdalena Szperlak dokonuje przeglądu
ujęć na temat wpływu procesów pamięciowych na dyskurs i jego zaburzenia.
Znaczenie kategoryzacji dla rozwoju mowy dziecka podkreślają Marta Korendo
i Ewa Bielenda-Mazur w artykule kończącym drugi rozdział tomu.
Część trzecia periodyku stanowi hołd dla dydaktycznych i humanistycznych
horyzontów zmarłej Badaczki. Zbigniew Powązka w tekście Rola pytań w procesie
kształtowania wiedzy uczniów oraz studentów omawia rodzaje pytań i ich
rolę w uczeniu języka polskiego i matematyki na różnych szczeblach matematyki.
Anna Mirek, pisząc studium W poszukiwaniu esencji literatury: skrzyżowanie
spojrzeń polskich i francuskich na twórczość pisarską i proces tłumaczenia, pochyla
się nad analogiami i zależnościami istniejącymi pomiędzy procesem tłumaczenia
a twórczością literacką. Elżbieta Powązka, integrując wątki historycznoliterackie
z lingwistycznymi i dydaktycznymi, poleca uwadze artykuł zatytułowany Problem
nauki o języku w programach teatralnych sceny szkolnej w XVII i XVIII wieku.
Świętej pamięci Doktor Maria Rachwał łączyła ludzi i integrowała – w imię
poznawczej pasji i rzetelności badawczej – dyscypliny naukowe. Wierzymy, iż dedykowany
Jej tom stanowi refleks tych dwóch procesów. | pl |