dc.description.abstract | Wybór podręcznika do nauki języka angielskiego oraz sposób przerabiania zawartego
w nim materiału jest najczęściej uzależniony od potrzeb i zainteresowań uczniów. Wielu nauczycieli nie traktuje
priorytetowo swoich potrzeb identyfikując swoje potrzeby z potrzebami ucznia. W badaniach glottodydaktycznych
rzadko poddaje się analizie potrzeby samych nauczycieli, których zadowolenie również wpływa na efektywność procesu
dydaktycznego. Zidentyfikowanie potrzeb psychologicznych nauczycieli może ułatwić autorom podręczników oraz
metodykom przygotowanie nowych materiałów lub przekształcenie starego materiału w taki sposób, aby spełnić
oczekiwania zarówno uczniów jak i nauczycieli.
Niniejszy artykuł prezentuje badanie na temat oczekiwań nauczycieli języka angielskiego
w szkole gimnazjalnej w związku z używanymi przez nich podręcznikami. Pytania, które zadała autorka artykułu ośmiu
respondentom dotyczyły wad i zalet stosowanych przez nich podręczników, sposobów, w jaki dostosowują materiał z
podręcznika do lekcji i przyczyn, dla których to robią. Analiza odpowiedzi respondentów pozwoliła na
zidentyfikowanie pewnych ich potrzeb dotyczących wprowadzenia większej różnorodności ćwiczeń, zachowania równowagi
pomiędzy ćwiczonymi czterema umiejętnościami językowymi a przerabianiem nowych tematów. Badani nauczyciele
stosowali różne techniki adaptacji materiału z podręcznika, takie jak rozszerzanie lub opuszczanie pewnych jego
treści oraz ich modyfikację. | pl |