• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Componere. Wprowadzanie zagadnień stosowanych w muzyce nowej, teorii muzyki w obszar sztuk wizualnych. Możliwa / niemożliwa translacja. Działania z pogranicza sztuk

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (67.16Mb)
Author:
Jarząb, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Stelmachniewicz, Witold
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
sztuki wizualne
sztuka współczesna
teoria muzyki
Giacinto Scelsi
malarstwo
visual arts
contemporary art
music theory
Giacinto Scelsi
painting
Date: 2024-06-27
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Szkoła Doktorska. Sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Witold Stelmachniewicz, prof. ASP.
Abstract
Projekt doktorski dotyczy zagadnień związanych z przekładalnością konstruktu obecnego w komponowaniu muzyki w obszar sztuk wizualnych na przykładzie myśli i postawy włoskiego kompozytora Giacinta Scelsiego, która zawiera się w slowach: "Być kompozytorem oznacza <<componere>>, dodawać jedną rzecz do drugiej. Ja tego nie robię. Do czegoś dochodzi się przez negację". Cytat odnosi się do tradycyjnego - zachodniego myślenia o kompozycji i stanowi punkt wyjścia. Ta kontestacja rodzi pytania o możliwość czy tez niemożliwość wprowadzenia tych samych zagadnień w obszar sztuk wizualnych. Główną ideą projektu jest stworzenie struktury wizualnej odpowiadającej zagadnieniom muzycznym, zawartym w niniejszej postawie, również wykorzystując punkty charakterystyczne sla muzyki spektralnej. Celem niniejszego projektu jest również przywolanie wątków, które zaistniały w historii malarstwa i jego tradycji oraz mapowanie i wskazywanie miejsc, w których to spotykają się te dwie dziedziny.
 
Doctoral project concerns issues related to the translatability of the construct present in composing music into the field of visual arts on the example of the thoughts and attitude of the Italian composer Giacinto Scelsi, which is contained in the words: "To be a composer means ,companere', add one thing to another. I do not do that. You get to something by negation." The quote refers to traditional - Western way of thinking about composition and it is a starting point. This contestation raises questions about the possibility or impossibility of entering the same issues into the field of visual arts. The main idea of the project was to create a visual structure faithful to origin thought, based on selected criteria defining Scelsi's work and characteristic values of spectral music. The aim of this project is also to recall threads that occured in the history of painting and its tradition, as well mapping and indicating the areas where these two fields meet.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13325
Collections
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image