Componere. Wprowadzanie zagadnień stosowanych w muzyce nowej, teorii muzyki w obszar sztuk wizualnych. Możliwa / niemożliwa translacja. Działania z pogranicza sztuk
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Jarząb, Katarzyna
Promotor:
Stelmachniewicz, Witold
Język: pl
Słowa kluczowe:
sztuki wizualnesztuka współczesna
teoria muzyki
Giacinto Scelsi
malarstwo
visual arts
contemporary art
music theory
Giacinto Scelsi
painting
Data: 2024-06-27
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Szkoła Doktorska. Sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Witold Stelmachniewicz, prof. ASP.Streszczenie
Projekt doktorski dotyczy zagadnień związanych z przekładalnością konstruktu obecnego w komponowaniu muzyki w
obszar sztuk wizualnych na przykładzie myśli i postawy włoskiego kompozytora Giacinta Scelsiego, która zawiera się
w slowach: "Być kompozytorem oznacza <<componere>>, dodawać jedną rzecz do drugiej. Ja tego nie robię. Do czegoś
dochodzi się przez negację". Cytat odnosi się do tradycyjnego - zachodniego myślenia o kompozycji i stanowi punkt
wyjścia. Ta kontestacja rodzi pytania o możliwość czy tez niemożliwość wprowadzenia tych samych zagadnień w obszar
sztuk wizualnych. Główną ideą projektu jest stworzenie struktury wizualnej odpowiadającej zagadnieniom muzycznym,
zawartym w niniejszej postawie, również wykorzystując punkty charakterystyczne sla muzyki spektralnej. Celem
niniejszego projektu jest również przywolanie wątków, które zaistniały w historii malarstwa i jego tradycji oraz
mapowanie i wskazywanie miejsc, w których to spotykają się te dwie dziedziny. Doctoral project concerns issues related to the translatability of the construct present in composing music into
the field of visual arts on the example of the thoughts and attitude of the Italian composer Giacinto Scelsi, which
is contained in the words: "To be a composer means ,companere', add one thing to another. I do not do that. You get
to something by negation." The quote refers to traditional - Western way of thinking about composition and it is a
starting point. This contestation raises questions about the possibility or impossibility of entering the same
issues into the field of visual arts. The main idea of the project was to create a visual structure faithful to
origin thought, based on selected criteria defining Scelsi's work and characteristic values of spectral music.
The aim of this project is also to recall threads that occured in the history of painting and its tradition, as
well mapping and indicating the areas where these two fields meet.