Obecność seniorów we współczesnej rodzinie w percepcji osób w okresie wczesnej dorosłości
View/ Open
Author:
Słabiak, Tomasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Pikuła, Norbert G.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
młodzi w okresie wczesnej dorosłościseniorzy
rodzina
relacje
edukacja
young people in early adulthood
seniors
family
relationships
education
Date: 2024-11-06
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Praca napisana pod kierunkiem promotora – dr. hab. prof. UP Norberta G. Pikuły.Abstract
Dynamika zmian zachodzących w XXI wieku jest obecnie odczuwana nie tylko w
dziedzinach naukowo - technologicznych, ale przede wszystkim w społecznych i kulturowych.
Ten proces jest widoczny głównie w przemianach wewnątrz współczesnych rodzin. Zanikowi
podlegają rodzinne tradycje oraz odpowiedzialność za siebie nawzajem w rodzinie. Słabną
relacje pomiędzy osobami młodymi a seniorami. Młodzi unikają tematów starości i starzenia
się z racji dominujących obecnie trendów kulturowych, w których liczy się młodość i piękne
ciało, natomiast starość kojarzy się z brzydotą, chorobami, nieporadnością. Z drugiej strony
polskie rodziny wciąż pozostają głównym źródłem wsparcia dla osób starszych, co wynika z
tradycji i wdzięczności za miłość otrzymywaną od nich wcześniej. W dodatku seniorzy dalej
są w dużym stopniu dawcami pomocy dla swoich rodzin. Obserwacja tych zmian doprowadziła
do przygotowania niniejszej pracy doktorskiej nt. "Obecność seniorów we współczesnej
rodzinie w percepcji osób w okresie wczesnej dorosłości". Dysertacja ta ma na celu pokazanie
pewnych ogólnych opinii bazujących na doświadczeniach osób badanych w odniesieniu do
seniorów w rodzinie. Ról i zadań jakie są im przypisywane przez młode osoby. Ukazuje
znaczenie i wartość osób starszych we współczesnej polskiej rodzinie. Nakreśla rozumienie
potrzeb seniorów ich aktywności na rzecz rozwoju rodziny i społeczeństwa, a także
wzajemnych oczekiwań wobec siebie osób młodych i starszych. Rozpoznaje czynniki, które
decydują o pozytywnym lub negatywnym odbiorze osób starszych w rodzinie przez młodych.
Całość pracy kończy podsumowanie w którym określono ogólne tendencje wyłaniające
się z przeprowadzonych badań w nawiązaniu do stanu wiedzy o seniorach. Wnioski te są ważne
dla rozpoznania przez młodych badanych, sposobu myślenia o sobie jako seniorze, oraz dla
poznania lęków czy stereotypów będących podstawą dla postrzegania seniora i siebie jako
seniora w przyszłości. Ukazanie tych obszarów wiedzy jest ważne dla edukacji osób młodych
do ich funkcjonowania w społeczeństwie i rodzinie, kiedy sami będą osobami starszymi. Ma to
duże znaczenie w obecnym XXI wieku w którym przemiany demograficzne ukazują
pogłębiającą się tendencję do starzenia się społeczeństwa polskiego. Niniejsza praca doktorska
jest ważna dla rozwoju pedagogiki , ponieważ w toku badań i analiz opinii osób młodych w
okresie wczesnej dorosłości , uzyskano cenne poglądy na temat obecności seniorów w życiu
współczesnej rodziny. Wnioski te uzupełniły i poszerzyły dotychczasowe obszary wiedzy.
Dysertacja ma także wymiar edukacyjny, ukazuje kierunki rozwoju młodych osób w zakresie
budowania relacji międzypokoleniowych, oraz ich przygotowania się do własnej starości przez
rozbudzanie osobistej aktywności, ciekawości świata i życia, nastawienie się na rozwój i
otwarcie na zmiany. Taki też jest el postawy całożyciowej człowieka. The dynamics of the changes taking place in the 21 st century are now being felt not only
in the scientific and technological fields, but especially in the social and cultural fields. This
process is seen mainly in the changes inside modern families. Family traditions and
responsibilities for each other within the family are disappearing. Relationships between young
people and seniors are weakening. The young avoid the topics of old age and aging because of
the currently dominant cultural trends, in which youth and a beautiful body count, while old
age is associated with ugliness, diseases, clumsiness. On the other hand, Polish families still
remain the main source of support for the elderly, due to tradition and gratitude for the love
received from them earlier. In addition, seniors are still giving a large amount of support to their
families. Observation of these changes led to the preparation of this dissertation on "The
Presence of Seniors in the Modern Family as Perceived by People in Early Adulthood." This
dissertation aims to show some general opinions based on the experience of the subjects with
regard to seniors in the family. The roles and tasks that are assigned to them by younger people.
It shows the importance and value of seniors in the modern Polish family. Outlines the
understanding of the needs of seniors and their activities for the development of the family and
society, as well as the mutual expectations towards each other of the young and the elderly.
Recognizes the factors that determine the positive or negative perception of the elderly in the
family by the young. The entire work concludes with a summary that identifies the general
trends emerging from the study in relation to the state of knowledge about seniors. These
conclusions are important for the young respondents to recognize, the way they think about
themselves as seniors, and to know the fears or stereotypes that are the basis for the perception
of seniors and themselves as seniors in the future. Showing these areas of knowledge is
important for educating young people for their functioning in society and in the family when
they will be seniors themselves. This is of great importance in the current 21 st century in which
demographic changes show a deepening trend of aging in Polish society. The present
dissertation is important for the development of pedagogics, because in the course of research
and analysis of the opinions of young people in early adulthood, valuable views were obtained
on the presence of seniors in the life of the modern family. The findings complemented and
expanded previous areas of knowledge. This dissertation also has an educational dimension,
showing the directions of young people in building intergenerational relations, and their
preparation for their own old age by arousing personal activity, curiosity about the world and
life, setting themselves up for development and opening themselves to change. This is also the
goal of a person's lifelong attitude.