• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dziedzictwo kulturowe Podhala w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (4.361MB)
Autor:
Dworska-Kaczmarczyk, Urszula
Promotor:
Szkolak-Stępień, Anna
Język: pl
Słowa kluczowe:
dziedzictwo kulturowe
region Podhala
Podhalanie
Górale podhalańscy
rodzina
wychowanie
wiek przedszkolny
cultural heritage
Podhale region
Podhale
Podhale highlanders
family
upbringing
preschool age
Data: 2024-11-20
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Anny Szkolak-Stępień, prof. UKEN.
Streszczenie
Celem przygotowanej pracy było ukazanie osób przybliżających dzieciom dziedzictwo kulturowe Podhala oraz określenie sposobów jego przekazu stosowanych przez każdy z podmiotów odpowiedzialnych za wychowanie dziecka: rodzinę, przedszkole oraz instytucje kultury. W rozdziale pierwszym podjęto próbę zdefiniowania pojęcia kultury z osadzeniem podjętej problematyki na gruncie pedagogiki kultury. Określono także komponenty dziedzictwa kulturowego za Anną Weroniką Brzezińską (Brzezińska, 2006). Rozdział drugi zawiera treści opisujące podmioty odpowiedzialne za wychowanie dziecka i przekaz dziedzictwa kulturowego. W rozdziale trzecim omówiono region Podhala ze szczególnym uwzględnieniem jego dziedzictwa kulturowego. Rozdział czwarty prezentuje procedurę postępowania badawczego. Współcześnie żyjemy w dobie renesansu lokalizmu i regionalizmu (Melosik, Szkudlarek, 2009), dlatego za zasadne uznano przeprowadzenie badań, których przedmiotem uczyniono sposoby transmisji dziedzictwa kulturowego Podhala w środowisku rodzinnym, przedszkolnym oraz lokalnym. Rozdziały piąty, szósty, siódmy i ósmy zawierają analizę zgromadzonego materiału badawczego. Na zakończenie rozprawy opracowano wnioski końcowe i postulaty dla praktyki dla środowiska rodzinnego, przedszkolnego oraz lokalnego. Podkreślono tym samym kluczową rolę rodziców, nauczycieli przedszkola oraz prowadzących zajęcia regionalne w procesie transmisji dziedzictwa kulturowego.
 
The aim of the prepared dissertation was to present people who introduce children to the cultural heritage of Podhale region and to determine the methods of transmitting it used by everyone from entities responsible for raising a child: family, kindergarten and cultural institutions. In the first chapter, an attempt was made to define the concept of culture, embedding the discussed issues in the field of cultural pedagogy. The components of cultural heritage have also been defined according to Anna Weronika Brzezińska’s ideas (Brzezińska, 2006). The second chapter contains content describing entities responsible for raising children and transmitting cultural heritage. The third chapter discusses the Podhale region with particular emphasis on its cultural heritage. Chapter four presents the research procedure. Nowadays, we live in the era of the renaissance of localism and regionalism (Melosik, Szkudlarek, 2009), therefore it was regarded as justified to conduct research on the ways of transmitting the cultural heritage of Podhale region in the family, kindergarten and local environment. Chapters five, six, seven and eight contain an analysis of the collected research material. At the end of the dissertation, final conclusions and postulates for practising in the family, kindergarten and local environment were developed. The key role of parents, kindergarten teachers and those conducting regional activities in the process of transmitting cultural heritage was thus emphasized.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13425
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image