Dziedzictwo kulturowe Podhala w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dworska-Kaczmarczyk, Urszula
Promotor:
Szkolak-Stępień, Anna
Język: pl
Słowa kluczowe:
dziedzictwo kulturoweregion Podhala
Podhalanie
Górale podhalańscy
rodzina
wychowanie
wiek przedszkolny
cultural heritage
Podhale region
Podhale
Podhale highlanders
family
upbringing
preschool age
Data: 2024-11-20
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Anny Szkolak-Stępień, prof. UKEN.Streszczenie
Celem przygotowanej pracy było ukazanie osób przybliżających dzieciom dziedzictwo kulturowe Podhala oraz określenie
sposobów jego przekazu stosowanych przez każdy z podmiotów odpowiedzialnych za wychowanie dziecka: rodzinę,
przedszkole oraz instytucje kultury. W rozdziale pierwszym podjęto próbę zdefiniowania pojęcia kultury z osadzeniem
podjętej problematyki na gruncie pedagogiki kultury. Określono także komponenty dziedzictwa kulturowego za Anną
Weroniką Brzezińską (Brzezińska, 2006). Rozdział drugi zawiera treści opisujące podmioty odpowiedzialne za
wychowanie dziecka i przekaz dziedzictwa kulturowego. W rozdziale trzecim omówiono region Podhala ze szczególnym
uwzględnieniem jego dziedzictwa kulturowego. Rozdział czwarty prezentuje procedurę postępowania badawczego.
Współcześnie żyjemy w dobie renesansu lokalizmu i regionalizmu (Melosik, Szkudlarek, 2009), dlatego za zasadne
uznano przeprowadzenie badań, których przedmiotem uczyniono sposoby transmisji dziedzictwa kulturowego Podhala w
środowisku rodzinnym, przedszkolnym oraz lokalnym. Rozdziały piąty, szósty, siódmy i ósmy zawierają analizę
zgromadzonego materiału badawczego. Na zakończenie rozprawy opracowano wnioski końcowe i postulaty dla praktyki dla
środowiska rodzinnego, przedszkolnego oraz lokalnego. Podkreślono tym samym kluczową rolę rodziców, nauczycieli
przedszkola oraz prowadzących zajęcia regionalne w procesie transmisji dziedzictwa kulturowego. The aim of the prepared dissertation was to present people who introduce children to the cultural heritage of
Podhale region and to determine the methods of transmitting it used by everyone from entities responsible for
raising a child: family, kindergarten and cultural institutions. In the first chapter, an attempt was made to
define the concept of culture, embedding the discussed issues in the field of cultural pedagogy. The components of
cultural heritage have also been defined according to Anna Weronika Brzezińska’s ideas (Brzezińska, 2006). The
second chapter contains content describing entities responsible for raising children and transmitting cultural
heritage. The third chapter discusses the Podhale region with particular emphasis on its cultural heritage. Chapter
four presents the research procedure. Nowadays, we live in the era of the renaissance of localism and regionalism
(Melosik, Szkudlarek, 2009), therefore it was regarded as justified to conduct research on the ways of transmitting
the cultural heritage of Podhale region in the family, kindergarten and local environment. Chapters five, six,
seven and eight contain an analysis of the collected research material. At the end of the dissertation, final
conclusions and postulates for practising in the family, kindergarten and local environment were developed. The key
role of parents, kindergarten teachers and those conducting regional activities in the process of transmitting
cultural heritage was thus emphasized.