Kształtowanie kompetencji kluczowych podczas międzynarodowych projektów współpracy młodzieży
View/ Open
Author:
Bartosiewicz-Kosiba, Patrycja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Potyrała, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kompetencje kluczoweprzedsiębiorczość
młodzież
edukacja pozaformalna
Erasmus+ Młodzież
key competences
entrepreneurship
youth
non-formal education
Erasmus+ Youth
Date: 2024-12-06
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Katarzyna Potyrała, prof. KAAFM.Abstract
Celem pracy było przedstawienie zjawiska doskonalenia kompetencji kluczowych młodzieży w czasie przygotowania i
realizacji projektów współpracy międzynarodowej prowadzonych w ramach edukacyjnego programu Unii Europejskiej
Erasmus+ Młodzież. Praca składa się z ośmiu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym autorka zaprezentowała podejście Unii Europejskiej do młodych mieszkańców kontynentu.
Najpierw omówiła szczególną sytuację współczesnej młodzieży na tle wyzwań współczesnego świata. Następnie ukazała w
jaki sposób kształtowała się unijna współpraca na rzecz młodzieży i jakie instrumenty stosowały instytucje
europejskie w realizacji polityki młodzieżowej na przestrzeni lat. Autorka przedstawiła unijny program edukacyjny
Erasmus+ Młodzież i omówiła dwie formy międzynarodowej współpracy, które w latach 2014-2020 podejmowali młodzi
ludzie – wymiany młodzieży i transnarodowe inicjatywy młodzieżowe. Następnie zaprezentowała wyniki badań
społecznych odnoszące się do rezultatów i wypływu zrealizowanych wówczas projektów.
Rozdział drugi traktuje o edukacyjnym wymiarze międzynarodowej współpracy młodzieży w kontekście uczenia się przez
całe życie w świetle badań pedagogicznych. Autorka omówiła istotę projektu oraz jego wykorzystanie w edukacji i
zaprezentowała teorie, modele, narzędzia, które odnoszą się do uczenia się poprzez realizację międzynarodowych
działań przez młodych ludzi.
W rozdziale trzecim autorka szeroko omówiła jedną z kluczowych kompetencji – przedsiębiorczość. Przedstawiała
teorie na temat edukacji przedsiębiorczości oraz wybrane programy i metody uczenia się poprzez działania
przedsiębiorcze. Wskazała miejsce kompetencji przedsiębiorczych w celach edukacyjnych Unii Europejskiej oraz
zaprezentowała „Europejskie ramy kompetencji w zakresie przedsiębiorczości” (EntreComp). Autorka przedstawiała
przykłady praktycznego wykorzystania tych ram we wspieraniu procesów uczenia i poprawy zdolności przedsiębiorczych
europejskich obywateli.
W rozdziale czwartym autorka przedstawiła założenia metodologiczne badań własnych. Opisała w nim przedmiot i cel
badań, problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizację badań oraz dobór i charakterystykę
próby badawczej.
Rozdział piąty zawiera analizę wyników badań własnych. Autorka zaprezentowała kompetencje przedsiębiorcze
uczestników wybranych projektów wraz podejmowanymi przez nich działaniami oraz zidentyfikowanymi metodami i formami
uczenia się w świetle analizowanych dokumentów, obserwacji i wywiadów z młodzieżą oraz wywiadów z
koordynatorami/liderami/trenerami wspierającymi młodych ludzi w realizacji międzynarodowych projektów współpracy.
Rozdział szósty jest dyskusją wyników, a w rozdziale siódmym autorka przedstawiła wnioski z badań. Ostatni z
rozdziałów zawiera rekomendacje pedagogiczne. Autorka proponuje działania, które pomogą wprowadzić edukację
przedsiębiorczości do każdego projektu międzynarodowej współpracy młodzieży bez względu na jego temat i cele, aby
lepiej wykorzystać potencjał edukacyjny międzynarodowego młodzieżowego projektu i wspierać rozwój kompetencji
przedsiębiorczych niezbędnych do życia w stale zmieniających się warunkach i wykorzystania szans, które oferuje
współczesny świat.
Pracę wieńczy zakończenie, bibliografia, która zawiera wykaz źródeł wykorzystanych przy powstawaniu tej dysertacji,
wykaz tabel i rysunków oraz załączniki składające się z: przewodnika do analizy dokumentów, przewodnika
obserwacyjnego, formularza wywiadu z uczestnikami projektu, formularza wywiadu z koordynatorem/liderem/trenerem
projektu transnarodowej inicjatywy młodzieży lub międzynarodowej wymiany młodzieży. The aim of this study was to present the phenomenon of improving key competences of young people during the
preparation and implementation of international cooperation projects carried out within the educational programme
of the European Union Erasmus+ Youth. The work consists of eight chapters.
In the first chapter, the author presented the European Union's approach to the young inhabitants of the continent.
First, she discussed the specific situation of contemporary youth against the background of the challenges of the
modern world. She then showed how EU youth cooperation has evolved and what instruments the European institutions
have used to implement youth policy over the years. The author presented the EU educational programme Erasmus+
Youth and discussed two forms of international cooperation undertaken by young people between 2014 and 2020 - youth
exchanges and transnational youth initiatives. She then presented the results of social research relating to the
outcomes and outflows of the projects implemented at the time.
The second chapter deals with the educational dimension of international youth cooperation in the context of
lifelong learning in the light of pedagogical research. The author discussed the essence of the project and its use
in education and presented theories, models, and tools that relate to learning through the implementation of
international activities by young people.
In the third chapter, the author extensively discussed one of the key competences - entrepreneurship. She presented
theories on entrepreneurship education and selected programmes and methods for learning through entrepreneurial
activities. She indicated the place of entrepreneurial competence in the educational objectives of the European
Union and presented the European Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp). The author provided examples of
the practical use of this framework in supporting learning processes and improving the entrepreneurial skills of
European citizens.
In the fourth chapter, the author presented the methodological assumptions of her own research. In it, she
described the subject and purpose of the research, the research problems, methods, techniques and tools, the
organisation of the research and the selection and characteristics of the research sample.
The fifth chapter contains an analysis of the results of the author’s research. The author presented the
entrepreneurial competences of the participants of the selected projects together with the activities they
undertook and the identified methods and forms of learning in the light of the analysed documents, observations and
interviews with young people as well as interviews with coordinators/leaders/trainers supporting young people in
the implementation of international cooperation projects.
The sixth chapter is a discussion of the results, and in chapter seven the author presents the research
conclusions. The last chapter contains pedagogical recommendations. The author proposes actions that will help to
introduce entrepreneurship education into any international youth cooperation project, regardless of its theme and
objectives, in order to better exploit the educational potential of an international youth project and support the
development of entrepreneurial competences necessary for living in an ever-changing environment and taking
advantage of the opportunities that the modern world offers.
The dissertation ends with a conclusion, a bibliography which includes a list of sources used in the creation of
this dissertation, a list of tables and figures, and appendices consisting of: a document analysis guide, an
observation guide, an interview form with project participants, an interview form with the coordinator/leader/coach
of a transnational youth initiative or international youth exchange project.