Show simple item record

dc.contributor.advisorPotyrała, Katarzynapl
dc.contributor.authorBartosiewicz-Kosiba, Patrycjapl
dc.date.accessioned2024-12-05T10:40:01Z
dc.date.available2024-12-05T10:40:01Z
dc.date.issued2024-12-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13457
dc.descriptionUniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Katarzyna Potyrała, prof. KAAFM.pl
dc.description.abstractCelem pracy było przedstawienie zjawiska doskonalenia kompetencji kluczowych młodzieży w czasie przygotowania i realizacji projektów współpracy międzynarodowej prowadzonych w ramach edukacyjnego programu Unii Europejskiej Erasmus+ Młodzież. Praca składa się z ośmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym autorka zaprezentowała podejście Unii Europejskiej do młodych mieszkańców kontynentu. Najpierw omówiła szczególną sytuację współczesnej młodzieży na tle wyzwań współczesnego świata. Następnie ukazała w jaki sposób kształtowała się unijna współpraca na rzecz młodzieży i jakie instrumenty stosowały instytucje europejskie w realizacji polityki młodzieżowej na przestrzeni lat. Autorka przedstawiła unijny program edukacyjny Erasmus+ Młodzież i omówiła dwie formy międzynarodowej współpracy, które w latach 2014-2020 podejmowali młodzi ludzie – wymiany młodzieży i transnarodowe inicjatywy młodzieżowe. Następnie zaprezentowała wyniki badań społecznych odnoszące się do rezultatów i wypływu zrealizowanych wówczas projektów. Rozdział drugi traktuje o edukacyjnym wymiarze międzynarodowej współpracy młodzieży w kontekście uczenia się przez całe życie w świetle badań pedagogicznych. Autorka omówiła istotę projektu oraz jego wykorzystanie w edukacji i zaprezentowała teorie, modele, narzędzia, które odnoszą się do uczenia się poprzez realizację międzynarodowych działań przez młodych ludzi. W rozdziale trzecim autorka szeroko omówiła jedną z kluczowych kompetencji – przedsiębiorczość. Przedstawiała teorie na temat edukacji przedsiębiorczości oraz wybrane programy i metody uczenia się poprzez działania przedsiębiorcze. Wskazała miejsce kompetencji przedsiębiorczych w celach edukacyjnych Unii Europejskiej oraz zaprezentowała „Europejskie ramy kompetencji w zakresie przedsiębiorczości” (EntreComp). Autorka przedstawiała przykłady praktycznego wykorzystania tych ram we wspieraniu procesów uczenia i poprawy zdolności przedsiębiorczych europejskich obywateli. W rozdziale czwartym autorka przedstawiła założenia metodologiczne badań własnych. Opisała w nim przedmiot i cel badań, problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizację badań oraz dobór i charakterystykę próby badawczej. Rozdział piąty zawiera analizę wyników badań własnych. Autorka zaprezentowała kompetencje przedsiębiorcze uczestników wybranych projektów wraz podejmowanymi przez nich działaniami oraz zidentyfikowanymi metodami i formami uczenia się w świetle analizowanych dokumentów, obserwacji i wywiadów z młodzieżą oraz wywiadów z koordynatorami/liderami/trenerami wspierającymi młodych ludzi w realizacji międzynarodowych projektów współpracy. Rozdział szósty jest dyskusją wyników, a w rozdziale siódmym autorka przedstawiła wnioski z badań. Ostatni z rozdziałów zawiera rekomendacje pedagogiczne. Autorka proponuje działania, które pomogą wprowadzić edukację przedsiębiorczości do każdego projektu międzynarodowej współpracy młodzieży bez względu na jego temat i cele, aby lepiej wykorzystać potencjał edukacyjny międzynarodowego młodzieżowego projektu i wspierać rozwój kompetencji przedsiębiorczych niezbędnych do życia w stale zmieniających się warunkach i wykorzystania szans, które oferuje współczesny świat. Pracę wieńczy zakończenie, bibliografia, która zawiera wykaz źródeł wykorzystanych przy powstawaniu tej dysertacji, wykaz tabel i rysunków oraz załączniki składające się z: przewodnika do analizy dokumentów, przewodnika obserwacyjnego, formularza wywiadu z uczestnikami projektu, formularza wywiadu z koordynatorem/liderem/trenerem projektu transnarodowej inicjatywy młodzieży lub międzynarodowej wymiany młodzieży.pl
dc.description.abstractThe aim of this study was to present the phenomenon of improving key competences of young people during the preparation and implementation of international cooperation projects carried out within the educational programme of the European Union Erasmus+ Youth. The work consists of eight chapters. In the first chapter, the author presented the European Union's approach to the young inhabitants of the continent. First, she discussed the specific situation of contemporary youth against the background of the challenges of the modern world. She then showed how EU youth cooperation has evolved and what instruments the European institutions have used to implement youth policy over the years. The author presented the EU educational programme Erasmus+ Youth and discussed two forms of international cooperation undertaken by young people between 2014 and 2020 - youth exchanges and transnational youth initiatives. She then presented the results of social research relating to the outcomes and outflows of the projects implemented at the time. The second chapter deals with the educational dimension of international youth cooperation in the context of lifelong learning in the light of pedagogical research. The author discussed the essence of the project and its use in education and presented theories, models, and tools that relate to learning through the implementation of international activities by young people. In the third chapter, the author extensively discussed one of the key competences - entrepreneurship. She presented theories on entrepreneurship education and selected programmes and methods for learning through entrepreneurial activities. She indicated the place of entrepreneurial competence in the educational objectives of the European Union and presented the European Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp). The author provided examples of the practical use of this framework in supporting learning processes and improving the entrepreneurial skills of European citizens. In the fourth chapter, the author presented the methodological assumptions of her own research. In it, she described the subject and purpose of the research, the research problems, methods, techniques and tools, the organisation of the research and the selection and characteristics of the research sample. The fifth chapter contains an analysis of the results of the author’s research. The author presented the entrepreneurial competences of the participants of the selected projects together with the activities they undertook and the identified methods and forms of learning in the light of the analysed documents, observations and interviews with young people as well as interviews with coordinators/leaders/trainers supporting young people in the implementation of international cooperation projects. The sixth chapter is a discussion of the results, and in chapter seven the author presents the research conclusions. The last chapter contains pedagogical recommendations. The author proposes actions that will help to introduce entrepreneurship education into any international youth cooperation project, regardless of its theme and objectives, in order to better exploit the educational potential of an international youth project and support the development of entrepreneurial competences necessary for living in an ever-changing environment and taking advantage of the opportunities that the modern world offers. The dissertation ends with a conclusion, a bibliography which includes a list of sources used in the creation of this dissertation, a list of tables and figures, and appendices consisting of: a document analysis guide, an observation guide, an interview form with project participants, an interview form with the coordinator/leader/coach of a transnational youth initiative or international youth exchange project.en
dc.languageplpl
dc.language.isoplpl
dc.subjectkompetencje kluczowepl
dc.subjectprzedsiębiorczośćpl
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectedukacja pozaformalnapl
dc.subjectErasmus+ Młodzieżpl
dc.subjectkey competencesen
dc.subjectentrepreneurshipen
dc.subjectyouthen
dc.subjectnon-formal educationen
dc.subjectErasmus+ Youthen
dc.titleKształtowanie kompetencji kluczowych podczas międzynarodowych projektów współpracy młodzieżypl
dc.title.alternativeShaping key competences during international youth cooperation projectsen
dc.typeThesispl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record