Show simple item record

dc.contributor.authorBranny, Grażynapl
dc.date.accessioned2025-04-08T08:50:15Z
dc.date.available2025-04-08T08:50:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 136, Studia Anglica 3 (2013), s. [6]-19pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13683
dc.description.abstractFrom the white man’s perspective, The Known World, written by an African American author, does not only introduce readers to the little known world of free black slaveholding in the ante-bellum South but also to an even less known sphere of black representation of human experience, which calls for specific Black Aesthetics, in accordance with the proposition made by Henry Louis Gates, Jr. in Figures in Black: Words, Signs and the “Racial Self.” As Gates indicates, it is the primary orality of black cultures – whether African or African American – that is both responsible for this lack of Black Aesthetics and lay at the foundation of not recognizing blacks as humans. Jones’s narrative method demonstrates that Black Aesthetics is not only necessary but also feasible, its very foundations having lain dormant at the core of what prevented this theory from surfacing in the first place – the said orality itself.en
dc.description.abstractZ perspektywy białego człowieka, Znany świat, napisany przez autora pochodzenia afroamerykańskiego, wprowadza czytelnika nie tylko w mało znany świat wolnych niewolników czarnego Południa sprzed wojny secesyjnej, ale również w jeszcze mniej znaną sferę czarnego obrazowania ludzkiego doświadczenia, które wymaga zastosowania specyficznej czarnej estetyki, według koncepcji przedstawionej przez Henry’ego Louisa Gatesa Juniora w książce Figures in Black: Words, Signs and the “Racial Self”. Jak twierdzi Gates, to przede wszystkim zasadnicza oralność czarnych kultur – czy to afrykańskiej, czy afroamerykańskiej – odpowiada za brak tzw. czarnej estetyki literackiej – zjawisko, które zasadniczo przyczyniło się do postrzegania czarnych jako istot podrzędnych. Narracyjna metoda Jonesa wykazuje, że czarna estetyka nie tylko jest konieczna, ale również realnie możliwa, jako że jej podstawy leżą właśnie w samym sercu zjawiska, które nie pozwoliło owej teorii ujrzeć światła dziennego – czyli zjawiska oralności kultury afrykańskiej i afroamerykańskiej.pl
dc.language.isoenpl
dc.titleSouthern harlequinade and 'The signifying monkey': The (Un-) Know world of Edward P. Jonesen
dc.title.alternativePołudniowa arlekinada a „Sygnifikująca małpa”: (Nie)Znany świat Edwarda P. Jonesapl
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record