Integracyjna edukacja przedszkolna – założenia a rzeczywistość. Na przykładzie badań w subregionie płockim
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Syska, Magdalena
Promotor:
Grewiński, Mirosław
Zdebska, Ewelina
Język: pl
Słowa kluczowe:
niepełnosprawnośćdziecko z niepełnosprawnością
edukacja integracyjna
kształcenie integracyjne
edukacja przedszkolna
disability
child with disability
integrated education
preschool education
Data: 2025-06-10
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rozprawa doktorska - promotor: prof. dr hab. Mirosław Grewiński; promotor pomocniczy: dr Ewelina Zdebska.Streszczenie
Głównym celem rozprawy było ukazanie funkcjonowania systemu edukacji integracyjnej przedszkolnej na terenie
subregionu płockiego. Podana tematyka poddana została rozważaniom teoretycznym i empirycznym.
Praca składa się z pięciu rozdziałów podzielonych na trzy części. W części pierwszej na podstawie analizy
literatury przedmiotu przedstawiono podstawy teoretyczne kształcenia integracyjnego. W części drugiej opierając się
na analizie literatury przedmiotu, analizie porównawczej na poziomie międzynarodowym oraz analizie dokumentów
opisano organizację edukacji integracyjnej na gruncie polskim oraz wybrane modele kształcenia integracyjnego na
świecie. W części trzeciej – empirycznej zamieszczono metodologię, analizę badań własnych oraz interpretację
uzyskanych wyników.
Badaniami objęto cztery grupy respondentów: dyrektorów placówek, nauczycieli wychowania przedszkolnego, opiekunów
dzieci zdrowych oraz rodziców wychowanków z niepełnosprawnościami. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego,
posłużono się techniką wywiadu oraz techniką ankiety.
Zebrany materiał pozwolił na poszerzenie wiedzy na temat edukacji integracyjnej przedszkolnej – mocnych stron,
korzyści związanych z jej upowszechnianiem oraz pojawiających się problemów. W we wnioskach z badań własnych
zaproponowano rozwiązania, których wprowadzenie pozwoliłoby na podniesienie jakości usług świadczonych przez
placówki z oddziałami integracyjnymi, dokonano projekcji scenariuszowej rozwoju edukacji integracyjnej
przedszkolnej w Polsce. The primary goal of the dissertation was to present the functioning of the integrated preschool education system in
the Płock subregion. The given topics were subjected to theoretical and empirical considerations.
The thesis consists of five chapters divided into three parts. The first part presents the theoretical foundations
of integrated education based on the analysis of the literature on the subject. In the second part, based on the
analysis of the literature on the subject, comparative analysis at the international level and analysis of
documents, the organization of integration education in Poland and selected models of integration education in the
world are described. The third, empirical part contains the methodology, analysis of own research and
interpretation of the obtained results.
The research covered four groups of respondents: directors of institutions, preschool teachers, guardians of
healthy children and parents of pupils with disabilities. The diagnostic survey method as well as the interview
technique and the survey technique were used.
The collected material has expanded knowledge about integrated preschool education - its strengths, benefits
related to its dissemination and emerging problems. In the conclusions from own research, solutions were proposed,
the introduction of which would allow for improving the quality of services provided by institutions with
integration departments, and a scenario projection was made of the development of integrated preschool education in
Poland.