Historie terenowe. Między dokumentem a obrazem plastycznym
Autor:
Najder, Andrzej
Promotor:
Chojnacki, Grzegorz
Język: pl
Słowa kluczowe:
heliograwiuragrafika
matryca
fotografia
historia
photogravure
graphic
matrix
photography
history
Data: 2025-07-14
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Sztuki i Designu. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Grzegorz Chojnacki.Streszczenie
Rozprawa Historie terenowe to sugestywne połączenie dwóch światów - historii i sztuki. Stawia pytania, czy miejsca
ważne historycznie, ślady kultury materialnej - historyczne lapidaria i kulturowe varia – mogą być inspiracją i
zaczynem do artystycznej aktywności w postaci rejestracji fotograficznej, wideo za pomocą nowoczesnych środków
technicznych, takich jak drony, a następnie przetworzenia i wytrawienia pozyskanych obrazów w technice
heliograwiury.
Praca składa się z dwóch części. W pierwszej omawiam moją artystyczną drogę i dorobek, będący naturalną,
konsekwentną ścieżką do projektu i celu niniejszych rozważań. Poruszam też kwestie mojego widzenia fenomenu matrycy
w sztukach graficznych, w szczególności w kontekście inwazji nowych mediów i środków wyrazu, jako swoistej skały i
opoki w walce tradycji z zerojedynkową rzeczywistością mediów społecznościowych, emanacji symulakrów i sztucznej
inteligencji.
W drugiej części omawiam zagadnienie krajobrazu pamięci i nie-pamięci i ich relacje z otaczającą przyrodą. Jako
przykłady przytaczam cmentarze wojenne, wysiedlone osady, ruiny domostw i miejsca kultu. Przedstawiam trudną
historię mniejszości narodowych, szczególnie społeczności łemkowskiej i żydowskiej, odnajduję ich ślady w
krajobrazie i przetwarzam w technikach graficznych ich reminiscencje. Przekładam na nowy zestaw znaków i kodów w
języku sztuki. Field Histories is a dissertation that seeks to combine two worlds – history and art. It investigates how
historically important places, traces of material culture – historical lapidaries and cultural varia – can work as
an inspiration and a starting point for artistic practice in the media of photography and video that employ recent
technologies such as drones, where the captured images are processed using the heliogravure technique.
The dissertation consists of two parts. In the first part, I discuss my artistic practice and works up to date,
which have followed a consistent artistic route leading to the current research project. I also raise the issues of
my perception of the matrix as a phenomenon in graphic arts, particularly in the context of the invasion of new
media and means of expression, as a kind of rock and foundation in the struggle between tradition and the binary
reality of social media, the emanation of simulacra and artificial intelligence.
In the second part, I discuss the issue of the landscapes of memory and non-memory and their relations with the
surrounding nature. My case studies are war cemeteries, displaced settlements, ruins of houses, and places of
worship. I present the difficult history of national minorities, especially the Lemko and Jewish communities, I
find their traces in the landscape and process them in graphic techniques. I translate them into a new set of signs
and codes in the language of art.