Pomiędzy kipą a smartfonem : kilka rzutów myślowych na temat kontrastów w izraelskiej edukacji
Author:
Chaczko, Krzysztof
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2015, nr 3, s. [103]-120
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Izraeledukacja
szkolnictwo
wielokulturowość
Israel
education
school system
multicultural
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł dotyczy kontrastów obecnych w izraelskiej edukacji. Wychodząc
od podstaw prawnych izraelskiego szkolnictwa w postaci – Prawa o obowiązku
szkolnym (1949); Prawa o systemie edukacyjnym (1953); Prawa o Radzie w szkolnictwie
wyższym (1958); Prawa o szkolnictwie specjalnym (1988) oraz Prawa o prawach
uczniów (2000) – przechodzę do opisu struktury edukacji w państwie żydowskim.
Następnie charakteryzuję podzielony system szkół w Izraelu, na szkoły publiczne; publiczne
o profilu religijnym; publiczne arabskie oraz niepubliczne – ale finansowane
z pieniędzy państwowych – szkoły ultraortodoksyjne. Artykuł kończą ustalenia na temat
konsekwencji funkcjonowania podzielonego szkolnictwa, a zwłaszcza szkół ultraortodoksyjnych
i arabskich. The paper presents the contrasts in the Israeli education. First part presents
the legal basis of education in Israel – Compulsory Education Law (1949), State
Education Law (1953), Council for Higher Education Law (1958), Special Education
Law (1988), Students Rights Law (2000) and discussion on the structure of the
education system. Next, compare four separate school system – public state schools,
public religious state schools, public Arab schools and the “private” but publicly funded
“ultra-orthodox” or Haredi schools. The paper ends findings about the contrasts in the
Israeli education and the discussion on difficult situation of graduates of public Arab
schools and Haredi schools.