• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

System kształcenia pedagogów specjalnych : ciągłość i możliwości zmian

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 217 (9.870MB)
Autor:
Banach, Czesław
Sękowska, Zofia
Maciarz, Aleksandra
Kosakowski, Czesław
Wyczesany, Janina
Grochmal-Bach, Bożena
Oleńska-Pawłak, Teresa
Kruk-Lasocka, Joanna
Gunia, Grażyna
Pilecka, Władysława
Łaś, Helena
Eckert, Urszula
Borzyszkowska, Halina
Szecówka, Adam
Dykcik, Władysław
Korzon, Aniela
Lausch-Żuk, Jolanta
Szychowiak, Barbara
Oszustowicz, Barbara
Urban, Bronisław
Redaktor:
Wyczesany, Janina
Kosętka, Halina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-86841-55-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
pedagodzy specjalni
kształcenie
Polska
konferencje
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Praca zbiorowa, którą oddajemy do rąk Czytelników, przedstawia problematykę kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce. Pokazuje różne rozwiązania w zakresie kształcenia pedagoga specjalnego, ukazuje aktualne potrzeby szkolnictwa specjalnego i możliwości zmian, zwłaszcza w sytuacji, gdy zakres pedagogiki specjalnej znacznie się rozszerzył: od wczesnej interwencji po andragogikę. W okresie minionego dwudziestolecia system kształcenia podlegał częściowej modernizacji, co znalazło swój wyraz w przedłużeniu czasokresu studiów do lat pięciu w 1973 r. Trzynaście lat później wprowadzono drożność kształcenia dla absolwentów studiów nauczycielskich uzupełniających wiedzę w systemie zaocznym. W bieżącym roku na rynku pracy pojawiają się absolwenci trzyletnich Kolegiów Nauczycielskich z pedagogiki specjalnej, co pociąga za sobą konieczność wprowadzenia przez niektóre uczelnie dwuletnich studiów magisterskich. Uruchomione w 1978 r. trzysemestralne studia podyplomowe dla absolwentów innych kierunków studiów magisterskich z przygotowaniem pedagogicznym mają na celu uzupełnienie kadry specjalistów przedmiotowych. W rozważaniach nad oczekiwanym modelem kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce m.in. uwzględniono: - aktualne uregulowania prawne kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych - kształcenie specjalne w nowej sytuacji ekonomicznej - rozszerzenie zadań w zakresie pedagogiki specjalnej. Niniejsza praca stanowi pokłosie ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej przez Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauczycielskich w Krakowie w listopadzie 1995 roku pt.: Koncepcja kształcenia pedagogów specjalnych. Zamieszczone w tej pracy artykuły zostały ujęte w czterech częściach: 1. Koncepcja edukacyjna w kontekście nowych potrzeb 2. W stronę terapii pedagogicznej 3. Kształcenie pedagogów specjalnych w różnych zakresach 4. Skuteczność przygotowania zawodowego pedagogów specjalnych. Programy studiów. Obejmują one refleksje nad polskim systemem kształcenia pedagogów specjalnych, kształcenia integracyjnego, kształcenia w zakresie psychologii, logopedii, terapii zajęciowej, 'uogólnienia bogatych niejednokrotnie doświadczeń akademickich oraz wnioski z badań empirycznych zarówno w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i dyscyplin pokrewnych. Przekazując Czytelnikom ten tom materiałów, mamy nadzieję, że jego lektura będzie inspirowała odbiorcę do własnych refleksji, do nowych poszukiwań badawczych, a zawarte w nich doświadczenia przyczynią się do doskonalenia procesu nauczania, modernizacji planów i programów studiów z zakresu pedagogiki specjalnej w szkołach wyższych. Zaprezentowane w książce poglądy nauczycieli uczelni kształcących pedagogów specjalnych oraz praktyków, stwarzają perspektywę nowego spojrzenia na rozwiązania organizacyjne, metodyczne i metodologiczne dotyczące przygotowania studentów do różnych form kształcenia dzieci niepełnosprawnych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1557
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image