Wybrane aspekty edukacji dla zrównoważonego rozwoju w Polsce na tle niemieckiego kontekstu : niemiecki krajobraz edukacyjny w zapewnianiu jakości edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR)
Author:
Kędzierska, Agnieszka
de Haan, Gerhard
Kolleck, Nina
Fischbach, Robert
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 27-61
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
krajobraz edukacyjnybiografia edukacyjna
edukacja dla zrównoważonego rozwoju
social network analysis (SNA)
kompetencje kluczowe w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
educational landscape
educational biography
education for sustainable development
social network analysis (SNA)
key competence in education for sustainable development
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Warunkiem realizacji założeń zrównoważonego rozwoju jest odpowiednia edukacja,
która kształtując kompetencje kluczowe oraz przygotowując absolwentów do aktywnego
wkroczenia na rynek pracy, jest najlepszym sposobem formowania właściwych
postaw obywateli już od najmłodszych lat ich życia. Od momentu ustanowienia przez
Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) Dekady na rzecz Edukacji dla Zrównoważonego
Rozwoju coraz więcej organizacji zwraca się w kierunku aktywności podnoszących
świadomość w zakresie kluczowych środowiskowych, ekonomicznych i społecznych
aspektów zrównoważonej przyszłości oraz kształtowania właściwych postaw
społecznych. Newralgiczna spośród tych działań jest współpraca pomiędzy wszystkimi
aktorami procesu edukacji dążąca do stwarzania możliwości budowania takiej biografii
edukacyjnej przyszłych absolwentów, która poprzez gruntowną wiedzę, odpowiednie
kompetencje i doświadczenie zawodowe, przygotuje ich do aktywnego i odpowiedzialnego
wejścia na rynek pracy. Naszym celem było przybliżenie najważniejszych założeń
edukacji dla zrównoważonego rozwoju i pokazanie stopnia ich implementacji w Polsce
oraz na podstawie wyników projektu QuasiBNE (implementowanego przez Instytut
Futur na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie), zwrócenie uwagi na znaczenie kształtowania
i promowania lokalnych i regionalnych krajobrazów edukacyjnych w kontekście
wyzwań, jakie stawia zarządzanie sieciami kontaktów oraz komunikacja pomiędzy poszczególnymi
aktorami. The condition for achieving the objectives of sustainable development is an appropriate
education which, shaping key competences and preparing graduates to actively enter
into the labor market, is the best way of forming proper attitudes of citizens from the
earliest years of their life. From the moment when the United Nations (UN) established
the Decade of Education for Sustainable Development, more and more organizations
are turning to awareness-raising activities on key (environmental, economic and social)
aspects of a sustainable future and the development of appropriate social attitudes.
Among these activities, the most important is cooperation between all the actors of the
educational process aiming to create opportunities to build such educational biography
of the future graduates, which, through a thorough knowledge, relevant qualifications
and professional experience, prepare them for active and responsible labor market entry.
Our goal was to present the most important objectives of education for sustainable
development, the degree of their implementation in Poland and, based on the preliminary
results of the project QuasiBNE (implemented by the Institute Futur at Freie Universität
Berlin), to draw attention to the importance of developing and promoting local
and regional educational landscapes in the context of challenges imposed by managing
contact networks and communication between the different actors.