Wiedza i umiejętności początkującego nauczyciela w świetle poglądów Lindy Darling-Hammond
Author:
Kawecki, Ireneusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 89-96
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kompetencje nauczycielakształcenie nauczycieli
teacher’s competences
beginning teacher
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
W artykule prezentowana jest ewolucja myślenia o nauczycielu i jego kwalifikacjach.
Odwołując się do raportu Flexnera dotyczącego kształcenia lekarzy w początkach XX
wieku wskazywano na zróżnicowanie przygotowania nauczycieli, tak w perspektywie
czasowej, jak i programowej. Jednocześnie badania prowadzone w dziedzinie kształcenia
szkolnego przyjmowano jako wytyczne do zmian w procesie kształcenia nauczycieli.
Stąd odwołanie do prac L. Shulmana, czy L. Darling-Hammond, w których mocny
nacisk położono na wiedzę nauczyciela. The article presents the evolution of thinking about teachers and their qualifications.
Referring to the Flexner Report on the education of doctors in the early 20th century,
it focuses on differences in terms of teacher training, both in temporal and curricular
perspectives. At the same time the studies conducted in the area of school education
act as guidelines for changes implemented in the process of training teachers. Hence
the reference to works by L. Shulman or L. Darling – Hammond, focused on the issue
of teachers’ knowledge.