Porzucanie nauki szkolnej przez uczniów – kontekst europejski
Author:
Miś, Lucjan
Pieklus, Izabela
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 97-109
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
porzucanie nauki szkolnejedukacja
zmiana społeczna
Unia Europejska
early school leaving
education
social change
European Union
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Sytuacja na rynku pracy w Polsce jest determinowana przez szereg zjawisk związanych
ze wzrostem podaży pracy i spadkiem popytu. Stopa bezrobocia jest wysoka, w większości
osoby bezrobotne mają jedynie wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe.
Wysoki jest również odsetek bezrobotnych w wieku od 18 do 25 lat. Osoby
o najniższym poziomie wykształcenia są najbardziej zagrożone bezrobociem. Mimo
dynamicznego wzrostu liczby osób posiadających wykształcenie wyższe oraz kontynuujących
naukę, ten prawdziwy boom edukacyjny ostatnich lat nie wpłynął korzystnie
na obniżenie stopy bezrobocia w Polsce. Niekorzystna sytuacja na rynku pracy nie
powoduje jednak w naszym kraju znaczącego zjawiska porzucania nauki szkolnej –
w Polsce odsetek dzieci, które porzucają naukę w okresie obowiązku szkolnego, jest
wciąż niski, przynajmniej względnie – w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej.
Analiza danych jakościowych zgromadzonych przez Barbarę Fatygę i jej zespół
daje pewne wyobrażenie o tym, jak niepokojące procesy społeczne powodują to zjawisko
i jak niekorzystne efekty społeczne są jego skutkiem. Pozwala to na sformułowanie
wniosku, iż kluczowe dla pracowników systemu edukacji i osób odpowiedzialnych za
ten system powinno być zapobieganie porzucaniu nauki przez uczniów i wyrównywanie
szans, od najwcześniejszych etapów nauczania. The situation in the labor market in Poland is determined by phenomena related to
the growth of supply of labor and a decline in demand. The unemployment rate is high
with most of the unemployed having only elementary or basic vocational education.
A high percentage of the unemployed is aged between 18 and 25, people with the lowest
educational attainment are those most threatened with unemployment. So far, despite
of dynamic increase in young people obtaining education and additional training (specific
educational boom) and increase of expected years of education unemployment rate in Poland have not decreased.
Fortunately, in Poland early school leaving rate is
still low, relatively at least – in comparison with other European Union countries. But
looking into qualitative data collected in B. Fatyga and colleagues research gives some
idea of how powerless young people become after some time from dropping out of
school, as well as shows how disturbing social processes cause this phenomenon and
how disturbing social processes are caused by this phenomenon in turn. This makes us
believe, much more focus of educational system workers and those in charge of this system
should be focused on early school leaving phenomenon approached as a complex
process, regardless of current achievements in this field.