Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMiś, Lucjanpl_PL
dc.contributor.authorPieklus, Izabelapl_PL
dc.date.accessioned2017-05-17T12:44:17Z
dc.date.available2017-05-17T12:44:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationDebata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 97-109pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1689
dc.description.abstractSytuacja na rynku pracy w Polsce jest determinowana przez szereg zjawisk związanych ze wzrostem podaży pracy i spadkiem popytu. Stopa bezrobocia jest wysoka, w większości osoby bezrobotne mają jedynie wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe. Wysoki jest również odsetek bezrobotnych w wieku od 18 do 25 lat. Osoby o najniższym poziomie wykształcenia są najbardziej zagrożone bezrobociem. Mimo dynamicznego wzrostu liczby osób posiadających wykształcenie wyższe oraz kontynuujących naukę, ten prawdziwy boom edukacyjny ostatnich lat nie wpłynął korzystnie na obniżenie stopy bezrobocia w Polsce. Niekorzystna sytuacja na rynku pracy nie powoduje jednak w naszym kraju znaczącego zjawiska porzucania nauki szkolnej – w Polsce odsetek dzieci, które porzucają naukę w okresie obowiązku szkolnego, jest wciąż niski, przynajmniej względnie – w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. Analiza danych jakościowych zgromadzonych przez Barbarę Fatygę i jej zespół daje pewne wyobrażenie o tym, jak niepokojące procesy społeczne powodują to zjawisko i jak niekorzystne efekty społeczne są jego skutkiem. Pozwala to na sformułowanie wniosku, iż kluczowe dla pracowników systemu edukacji i osób odpowiedzialnych za ten system powinno być zapobieganie porzucaniu nauki przez uczniów i wyrównywanie szans, od najwcześniejszych etapów nauczania.pl_PL
dc.description.abstractThe situation in the labor market in Poland is determined by phenomena related to the growth of supply of labor and a decline in demand. The unemployment rate is high with most of the unemployed having only elementary or basic vocational education. A high percentage of the unemployed is aged between 18 and 25, people with the lowest educational attainment are those most threatened with unemployment. So far, despite of dynamic increase in young people obtaining education and additional training (specific educational boom) and increase of expected years of education unemployment rate in Poland have not decreased. Fortunately, in Poland early school leaving rate is still low, relatively at least – in comparison with other European Union countries. But looking into qualitative data collected in B. Fatyga and colleagues research gives some idea of how powerless young people become after some time from dropping out of school, as well as shows how disturbing social processes cause this phenomenon and how disturbing social processes are caused by this phenomenon in turn. This makes us believe, much more focus of educational system workers and those in charge of this system should be focused on early school leaving phenomenon approached as a complex process, regardless of current achievements in this field.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectporzucanie nauki szkolnejpl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectzmiana społecznapl_PL
dc.subjectUnia Europejskapl_PL
dc.subjectearly school leavingen_EN
dc.subjecteducationen_EN
dc.subjectsocial changeen_EN
dc.subjectEuropean Unionen_EN
dc.titlePorzucanie nauki szkolnej przez uczniów – kontekst europejskipl_PL
dc.title.alternativeEarly school leaving phenomenon in Poland and other EU countries during last decadeen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord