Stanisław Czycz a nowe tendencje w sztuce polskiej na przełomie lat 40-tych i 50-tych XX w.
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Rozmus, Jacek
Promotor:
Burkot, Stanisław
Język: pl
Słowa kluczowe:
Czycz Stanisławpoezja polska
poezja
proza
Kantor
Czycz Stanislaw
poetry
press
Kantor
Data: 1998
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Stanisława Burkota.Streszczenie
Eksperymenty jądrowe niszczą naturalne środowisko, zimna wojna zapowiada atomową apokalipsę. Poeta czuje się obco
w krajobrazie swojej krainy młodości. Przyroda nie jest już tłem lirycznych wyznań. Kwiaty i drzewa, które
romantykom, moderniście Rufferowi albo awangardowemu Przybosiowi pozwalały wyrażać ludzkie emocje, u Czycza są
nieme. Przyroda tętni życiem, człowiek opowiedział się po stronie śmierci. Piękno natury podkreśla jedynie
daremność ludzkich pragnień. Mówi o tym wiersz "Elegia" i przewrotny erotyk "Śpiąca w księżycu". Nuclear experiments destroy the natural environment, the cold war announces approaching nuclear Apocalypse. The
poet therefore feels a stranger in the landscape of his youth. No longer does nature constitute a background for
lyrical confession. Flowers and trees that for the Romanticists, modernist Ruffer or vanguard Przyboś served as
means to express human emotions remain silent in Czycz's writtings. Nature pulsated with life, man has declared
himself on Death's side. The beauty of nature does nothing but emphasizes futility of human desires. That is what
the poem The Elegy and a perfidious erotic Sleeping in the Moon talk about.