dc.description.abstract | Problem kształtowania postaw proekologicznych uczniów klas I-III
wydaje się być coraz bardziej aktualny. Zagadnienia związane z nauczaniem
środowiskowym są w coraz szerszym zakresie przedmiotem zainteresowania
dydaktyków i nauczycieli praktyków. Znalezienie odpowiedzi na pytanie,
jakie stosować metody nauczania w celu kształtowania prawidłowych zachowań
wobec przyrody i środowiska może mieć dla pedagogów ogromne
znaczenie. Może mianowicie podsunąć sposób skuteczniejszego oddziaływania
dydaktyczno-wychowawczego na kształtowanie stosunku człowieka do
przyrody.
Każdy człowiek w mniejszym lub większym stopniu wpływa na środowisko,
w którym żyje, dlatego powinien posiadać ukształtowane postawy
w stopniu adekwatnym do jego możliwości działania na rzecz ochrony środowiska.
Uczniowie w młodszym wieku szkolnym również mają wiele możliwości
przezwyciężenia kryzysu ekologicznego współczesnego świata,
bowiem w tym wieku najskuteczniej można kształtować wrażliwość na potrzeby
środowiska, rozwijać emocjonalną chęć działania na rzecz jego ochrony,
uczyć miłości i szacunku do przyrody.
Mimo pozornego dostrzegania wagi edukacji środowiskowej w wielostronnym
rozwoju dziecka oraz kształtowaniu jego osobowości, problem
przez nas omawiany nie był dotąd tematem badań empirycznych, a tym
bardziej badań eksperymentalnych. Fakt niebagatelnego znaczenia przyrody
w życiu człowieka stał się inspiracją do podjęcia badań nad tym, w jaki sposób
kształtują się postawy proekologiczne w młodszym wieku szkolnym.
Celem pracy jest więc próba przedstawienia prawidłowości kształtowania
postaw proekologicznych uczniów w młodszym wieku szkolnym przez
dobrane metody nauczania i wychowania.
Przedmiotem badań własnych autorki było kształtowanie trzech elementów
składających się na postawę proekologiczną, a mianowicie komponentu
intelektualnego, emocjonalno-motywacyjnego oraz behawioralnego.
W ostatnich latach wiele miejsca poświęcono w literaturze specjalistycznej
edukacji środowiskowej. Na ogół autorzy publikacji starają się udowodnić
ogromną rolę tej edukacji w dzisiejszej szkole. Brakuje jednak opracowania
dotyczącego zagadnienia kształtowania postaw proekologicznych uczniów
w młodszym wieku szkolnym przez wybrane metody nauczania i wychowania.
W literaturze pedagogicznej funkcjonują zaledwie pojedyncze poradniki wspomagające metodykę nauczania początkowego,
zawierające
wskazówki odnośnie do przesłanek i środków nauczania i wychowania
uczniów w dziedzinie ochrony i kształtowania środowiska.
Na łamach czasopism pedagogicznych ostatnio pojawia się wiele artykułów,
w któiych nauczyciele nauczania początkowego prezentują własne rozwiązania
metodyczne i organizacyjne w zakresie omawianego przez nas problemu. Jednak
nie są one jeszcze udokumentowane wynikami badań empirycznych.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym omówiono założenia
teoretyczne kształtowania postaw proekologicznych uczniów w toku środowiskowej
edukacji wczesnoszkolnej. W rozdziale drugim przedstawiono koncepcję
badań empirycznych, które miały dać odpowiedź na interesujące nas pytania
badawcze, dotyczące zmian i wielkości tychże zmian w komponentach:
intelektualnym, emocjonalno-motywacyjnym i behawioralnym postaw proekologicznych
pod wpływem stosowania metod opartych na obserwacji, działalności
praktycznej uczniów oraz gier i zabaw dydaktycznych. Rozdział trzeci
zawiera analizę i interpretację rezultatów własnych badań empirycznych.
Całość pracy jest efektem studiów zarówno teoretycznych, polegających
na doborze i studiowaniu literatury dotyczącej interesującego nas zagadnienia,
jak i empirycznych, polegających na intencjonalnym wprowadzeniu
czynnika eksperymentalnego i zaobserwowaniu zmian powstałych pod jego
wpływem. | pl_PL |