• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miejsca Konopnickiej : przeżycia - pejzaż - pamięć

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 324 (17.78Mb)
Author:
Fałtynowicz, Zbigniew
Zięba, Michał
Jazowska-Gumulska, Maria
Dawid, Łucja
Mazan, Bogdan
Zajkowska, Joanna
Ostasz, Maria
Bobrowska, Barbara
Grela, Agnieszka
Sztachelska, Jolanta
Paczoska, Ewa
Burdziej, Bogdan
Kielak, Dorota
Borkowska, Grażyna
Brzuska-Kępa, Alina
Budrewicz, Tadeusz
Aleksandrowicz, Antoni
Bukowski, Paweł
Białota, Marek
Szocki, Józef
Pietrzyk, Bożena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Budrewicz, Tadeusz
Zięba, Michał
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-142-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Konopnicka, Maria (1842-1910)
krajobraz w literaturze
Date: 2002
Metadata
Show full item record
Abstract
Zbiór prac skupionych pod wspólnym tytułem Miejsca Konopnickiej jest owocem studiów nad tym problemem podjętych z okazji czterdziestolecia pracy Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu. Ta okoliczność w naturalny sposób podpowiedziała temat refleksji badawczej. Miejsce to część przestrzeni naznaczona obecnością człowieka. Z jakimi miejscami wiązało się życie Konopnickiej? Mapa jej przemieszczania się po świecie jest wyjątkowo rozległa - czy znalazło to odbicie w twórczości, a jeśli, to jakie? Gdzie widziała Konopnicka granice przestrzeni „swojej” i „cudzej”? Jak w różnych znakach przestrzeni odczytywała znaki przeszłości i zapowiedzi przyszłości? W jaki sposób doświadczenie kontaktu z przestrzenią wywołuje (i jakie) asocjacje, jak one organizują teksty pod względem ideowym, jakie kategorie estetyczne aktywizuje? Jak poetka przeżywa kontakt z naturą - górami, morzem - a jak z miejscem historycznym? Czy są do utrzymania sądy o jej sztuce pejzażowania, co w niej jest oryginalne, a co wynika z kanonów estetycznych epoki? I jakie to kanony? Wreszcie - jak się pamięta Konopnicką w miejscach, które do dziś noszą ślady jej bytności? Takie pytania postawili sobie autorzy i próbowali na nie odpowiadać podczas spotkania w Żarnowcu w dniach 23-25 września 2000 r. Inicjatorem i organizatorem wspólnego przedsięwzięcia badawczego było Muzeum Marii Konopnickiej wraz z Akademią Pedagogiczną w Krakowie i istniejącym w niej kołem Towarzystwa im. M. Konopnickiej. Książka obecna stanowi zbiór rozpraw poddanych publicznej dyskusji podczas konferencji i wskutek tego poprawionych, co tłumaczy zwłokę w oddaniu pracy do druku. Odbija - bo musi - indywidualne preferencje badaczy w zakresie metod i tematyki. Daje jednak wszechstronny opis problemu, przynosząc ujęcia nowe i zaskakująco odkrywcze wobec tradycji literaturoznawczej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1717
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image