Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową
View/ Open
Author:
Jedliński, Ryszard
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-046-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2000
Metadata
Show full item recordAbstract
W prezentowanej publikacji podejmuję empiryczną próbę rozwiązania problemu
podmiotowej rekonstrukcji językowego obrazu świata wartości młodzieży,
w większości piętnastolatków, mających za sobą ośmioletni okres edukacji szkolnej.
Kilka przyczyn złożyło się na uwzględnienie przywołanej problematyki.
Przede wszystkim trzeba wskazać na fakt, iż zagadnienia aksjologiczne wysunęły
się w ostatnich latach na pierwszy plan w wielu dyscyplinach humanistycznych,
również w dydaktyce literatury i języka polskiego, wiążącej ową problematykę
z kwestią podmiotowego kształcenia, a więc takiego strukturowania procesów
edukacyjnych, w których uwzględnia się opinię ucznia i motywuje go do poznawania
i przeżywania świata wartości, wpisanego w utwory literackie i różne teksty
kultury oraz zawartego w języku i wyrażanego za jego pośrednictwem. Szkoła,
która stara się generować pożądane społecznie zachowania, jest pozbawiona
opartych na naukowych podstawach informacji o wartościach najbardziej cenionych
przez uczniów. Jakże więc może tworzyć mocne fundamenty emocjonalnego
zakorzenienia swoich podopiecznych w świecie wartości szczególnie pożądanych
z humanistycznego punktu widzenia. Chcąc przynajmniej częściowo wypełnić tę
lukę informacyjną, przeprowadziłem szeroko zakrojone, zróżnicowane środowiskowo
badania empiryczne, dotyczące m.in. preferencji wyborów wartości przez
współczesną generację piętnastolatków.