Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo
View/ Open
Author:
Majewicz, Piotr
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-177-1
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2002
Metadata
Show full item recordAbstract
Pedagogika współczesna stawia sobie trzy podstawowe pytania:
1. Kim jest człowiek?
2. Kim się staje pod wpływem działania?
3. Kim ma być człowiek?
Pytania te odnoszą się do trzech sfer rzeczywistości pedagogicznej, w której
człowiek przebywa równocześnie - sfery faktów, działania i wartości (J. Gnitecki
1994). Próbę przynajmniej częściowej odpowiedzi na tak sformułowano problemy
można podjąć opierając się na diagnozie osobowości wychowanków.
Osobowość jest kluczowym pojęciem pedagogiki, zwłaszcza personalistycznej,
w której wychowanie oznacza wspomaganie rozwoju osobowości, a nie panowanie
nad nią (por. J. Homplewicz 1997). Wychowanie ma sprzyjać pobudzaniu,
wspieraniu i wyzwalaniu podstawowych dyspozycji, które pozwoliłyby dziecku --
wychowankowi wzrastać w życiu wewnętrznym, w jego wolnych, dojrzałych decyzjach.
W wychowaniu chodzi o skupienie uwagi na wewnętrznych cechach osobowości
i jej duchowej dynamice 0- Maritain 1991). Szczególnego znaczenia nabiera
tak rozumiane wychowanie w przypadku osób niepełnosprawnych, które wymagają
często dodatkowego wsparcia w związku z sytuacją, w której postawił je los.
Statystyki medyczne ostatnich lat notują ciągły wzrost liczby osób z dysfunkcjami
narządów ruchu. Przybywa zarówno osób z niepełnosprawnością wrodzoną,
jak i nabytą wskutek choroby lub wypadku. Niepełnosprawność ruchowa modyfikuje
zwykle rozwój dziecka we wszystkich niemal dziedzinach jego życia osobistego,
społecznego i w niektórych płaszczyznach rozwoju osobowości (por.
F. Gamulczak 1977). Poznanie tych skutków w sferze osobowości umożliwi lepsze
zrozumienie zachowania osób niepełnosprawnych oraz pozwoli na opracowanie
programów wspomagających ich rozwój. Obecnie nabiera to dodatkowego znaczenia
ze względu na realizację idei integracji. Osobowość, pełniąc funkcję centralnego
systemu regulacji i integracji czynności człowieka, odgrywa decydującą
rolę w procesie przystosowania się do życia z niepełnosprawnością. Jednym
z głównych mechanizmów regulacyjnych osobowości jest obraz samego siebie.
Obraz samego siebie, jak pisze J. Doroszewska (1989, s. 477), jest centralnym
zagadnieniem „(...) nie tylko dla badaczy osobowości w ramach współczesnej psychologii
i socjologii, ale i dla pedagogiki zwłaszcza specjalnej (...)”. Zatem jest on
podstawowym oraz interdyscyplinarnym przedmiotem badań - podobnie jak zachowanie,
które obraz samego siebie w znacznej mierze reguluje. W takim ujęciu człowiek
jest podmiotem zachowania i naturalne jest jego dążenie do bycia raczej kierującym
sobą niż zdeterminowanym, bezradnym, zależnym czy manipulowanym
(A. Maslow, za: J. Janowska 1994).
Podsumowując można więc stwierdzić, że zagadnienie regulacyjnej roli obrazu
samego siebie w zachowaniu osób niepełnosprawnych jest jednym z głównych
problemów tak psychologii, jak i współczesnej pedagogiki specjalnej.
Potrzeba poznania tego zagadnienia jest konieczna między innymi ze względu
na przemiany oświatowe zachodzące w ostatnim czasie w naszym kraju. Na plan
pierwszy w ramach pedagogiki specjalnej wysuwa się problem integracji. Zagadnienie
integracji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo z ich pełnosprawnymi
rówieśnikami budzi chyba najmniej kontrowersji. Jednak prawdziwa integracja
będzie możliwa tylko wówczas, gdy osoby te charakteryzować się będą zbliżonym
stylem kontaktów społecznych, umiejętnością obrony siebie i wyrażania własnych
poglądów i uczuć, a także zdolnością do formułowania zadań na miarę własnych możliwości.
To natomiast zależy głównie od tego, jaki jednostka niepełnosprawna ma
obraz samego siebie, poziom samoakceptacji, czy też poczucia własnej wartości.
Ponadto modernizacja szeroko pojętej praktyki wychowawczej, zarówno
w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
ruchowo, jak i szkołach integracyjnych, nie może pominąć zagadnienia
podmiotowości, która jest podstawowym warunkiem rozwoju poprzez samoaktualizację.
Osoba, która świadomie uczestniczy w zmaganiach z własną niepełnosprawnością
- uodparnia się na jej zagrożenia, potrafi im zapobiegać i samorealizować
się w tych sytuacjach, które nie zawierają tych zagrożeń (A. Maciarz 1998a).
Zaufanie do samego siebie i postrzeganie siebie jako jednostki aktywnej, kierującej
sobą przyczynia się w pewnym stopniu także do przyspieszenia transformacji
ustrojowej naszego państwa. Jak to trafnie ujął M. Łobocki (1994, s. 24) „idea demokratyzmu
bowiem, która tak głęboko i wiarygodnie od pewnego czasu przenika
życie społeczne ludzi dorosłych, nie powinna stanowić wyjątku w dziedzinie wychowania
dzieci i młodzieży”. Nie powinna być zatem wyjątkiem także w zakresie wychowania
młodzieży niepełnosprawnej ruchowo.
Ogólnie można powiedzieć, że idea proponowanych badań wynika głównie
z potrzeby doskonalenia integracyjnego systemu kształcenia, a także modernizacji
samego procesu wychowania, zarówno w zakresie tworzenia odpowiednich warunków
dla samoaktualizacji młodzieży niepełnosprawnej, jak i stosowania specyficznych
programów wspomagających rozwój. Nie bez znaczenia dla podjęcia
badań jest fakt znikomej liczby doniesień dotyczących omawianego problemu, jak
i jego poszczególnych elementów składowych.
W pracy podjęto próbę scharakteryzowania obrazu samego siebie młodzieży
niepełnosprawnej ruchowo oraz określenia jego wpływu na zachowanie wobec
siebie, innych oraz zadań. Praca składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym zamieszczono
teoretyczne rozważania dotyczące zachowania oraz poziomów jego
organizacji. Ponadto dokonano przeglądu dotychczasowych badań w zakresie zachowania
młodzieży niepełnosprawnej ruchowo wobec siebie, innych osób oraz
zadań. Drugi rozdział pracy poświęcony jest omówieniu różnych sposobów definiowania
obrazu własnej osoby, jego struktury, treści, a także opisowi jego regulacyjnej
roli w zachowaniu człowieka. Poza tym na podstawie rezultatów dotychczasowych
badań scharakteryzowany został obraz samego siebie osób z dysfunkcjami
narządów ruchu. W rozdziale trzecim, w kontekście założeń teoretycznych sformułowano
cel, problemy badawcze, hipotezy pracy, a także przedstawiono metodę,
techniki i narzędzia badawcze. Dokonano w nim również charakterystyki grupy podstawowej i kontrolnej. W kolejnych
rozdziałach (IV-VI) zostały zaprezentowane
rezultaty badań własnych. Każdy z nich składa się z dwóch części - prezentacji
wyników oraz dyskusji. W rozdziale TV ukazano podobieństwa i różnice w zakresie
struktury i treści obrazu samego siebie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo
oraz pełnosprawnej. Rozdział V poświęcony został omówieniu zachowania osób
z dysfunkcjami narządów ruchu w stosunku do siebie, innych ludzi oraz zadań.
Z kolei w VI rozdziale zaprezentowane zostały relacje pomiędzy strukturą „ja”
a wyróżnionymi aspektami zachowania. Pracę zamyka synteza wyników badań
w postaci wniosków, które stały się podstawą wysunięcia szeregu postulatów dla
praktyki rehabilitacyjnej i wychowawczej.