• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Odbiór poezji dla najmłodszych : formy ekspresji

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (6.254MB)
Autor:
Ungeheuer-Gołąb, Alicja
Promotor:
Baluch, Alicja
Język: pl
Słowa kluczowe:
literaturoznawstwo
dydaktyka literatury
gatunki poezji dla dzieci
ekspresja ruchowa
odbiór
literary studies
literary education
genres of poetry for children
kinetic activity
perception
Data: 1998
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Baluch.
Streszczenie
W rozprawie omówiono podstawowe gatunki poezji dla najmłodszych: kołysankę, wyliczankę i bajeczkę zakładając, iż stanowią one materiał literacki wpływający na kształtowanie wrażliwości człowieka. Ponadto przedstawiono"model" dziecka wrażliwego oraz wizerunek nauczyciela jako pośrednika literatury. Opierając się na koncepcji Katarzyny Krasoń dotyczącej trójkanałowego przekazu tekstu literackiego oraz na wynikach pracy choreograficznej z dziećmi w wieku od 5 - 10 lat, założono iż podczas zapoznawania dzieci z poezją należy wykorzystywać ekspresję ruchową dziecka /obok plastycznej, muzycznej, werbalnej/ tym samym czyniąc odbiór dzieła literackiego aktem polisensorycznym. Dysertacja zawiera także przykłady ekspresywnego wykonania utworów poetyckich.
 
The present study discusses the basic genres of poetry for young children such as lullaby, a play rhyme and a rhymed nursery tale. It is assumed that they form literary material bearing influence on developing the child's sensitivity. Moreover, a "model" sensitive child and a teacher as an intermediary in the process of literary education have been highlighted. Having K. Krasoń's conception of tri-channelled transmission of the literary text as a theoretical background as well as the experiences of teaching choreography to young children /aged 5 - 10/, the following assumption has been formulated. In the course of introducing poetry to young children, it is obligatory to make use of kinetic activities of the child along with artistic, musical and verbal expression. The perception of a literary work thus becomes a polysensory act. The dissertation also includes examples of expressive performance of the aforementioned works of poetry.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1743
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image