dc.contributor.advisor | Baluch, Alicja | pl_PL |
dc.contributor.author | Ungeheuer-Gołąb, Alicja | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-05-30T16:07:14Z | |
dc.date.available | 2017-05-30T16:07:14Z | |
dc.date.issued | 1998 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1743 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Baluch. | pl_PL |
dc.description.abstract | W rozprawie omówiono podstawowe gatunki poezji dla najmłodszych: kołysankę, wyliczankę i bajeczkę zakładając, iż stanowią one materiał literacki wpływający na kształtowanie wrażliwości człowieka. Ponadto przedstawiono"model" dziecka wrażliwego oraz wizerunek nauczyciela jako pośrednika literatury. Opierając się na koncepcji Katarzyny Krasoń dotyczącej trójkanałowego przekazu tekstu literackiego oraz na wynikach pracy choreograficznej z dziećmi w wieku od 5 - 10 lat, założono iż podczas zapoznawania dzieci z poezją należy wykorzystywać ekspresję ruchową dziecka /obok plastycznej, muzycznej, werbalnej/ tym samym czyniąc odbiór dzieła literackiego aktem polisensorycznym. Dysertacja zawiera także przykłady ekspresywnego wykonania utworów poetyckich. | pl_PL |
dc.description.abstract | The present study discusses the basic genres of poetry for young children such as lullaby, a play rhyme and a rhymed nursery tale. It is assumed that they form literary material bearing influence on developing the child's sensitivity. Moreover, a "model" sensitive child and a teacher as an intermediary in the process of literary education have been highlighted. Having K. Krasoń's conception of tri-channelled transmission of the literary text as a theoretical background as well as the experiences of teaching choreography to young children /aged 5 - 10/, the following assumption has been formulated. In the course of introducing poetry to young children, it is obligatory to make use of kinetic activities of the child along with artistic, musical and verbal expression. The perception of a literary work thus becomes a polysensory act. The dissertation also includes examples of expressive performance of the aforementioned works of poetry. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka literatury | pl_PL |
dc.subject | gatunki poezji dla dzieci | pl_PL |
dc.subject | ekspresja ruchowa | pl_PL |
dc.subject | odbiór | pl_PL |
dc.subject | literary studies | en_EN |
dc.subject | literary education | en_EN |
dc.subject | genres of poetry for children | en_EN |
dc.subject | kinetic activity | en_EN |
dc.subject | perception | en_EN |
dc.title | Odbiór poezji dla najmłodszych : formy ekspresji | pl_PL |
dc.title.alternative | Perception of poetry by young children : forms of rxpression | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |