dc.contributor.author | Szymański, Mirosław J. | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-05-31T07:24:28Z | |
dc.date.available | 2017-05-31T07:24:28Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.isbn | 83-7271-192-5 | |
dc.identifier.issn | 0239-6025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1752 | |
dc.description | Wydanie drugie poszerzone | pl_PL |
dc.description.abstract | Przemiany edukacyjne, które dokonały się w Polsce w latach dziewięćdziesiątych,
na pewno nie mogą być jednoznacznie ocenione, gdyż obok wielu
niewątpliwych dokonań w oświacie (np. w zakresie tworzenia nowych podstaw
prawnych i opracowania założeń pożądanych zmian w szkolnictwie), sporo nadziei
nie zostało spełnionych (choćby wiara w to, że uspołecznienie oświaty
oznaczać będzie natychmiastowy widoczny przypływ energii i mądrości w zarządzaniu
oświatą). Pozostało wiele wciąż dalekich od rozwiązania problemów
(np. kwestia statusu społecznego i materialnego nauczyciela). W sumie edukacja
w Polsce w końcu XX wieku tworzy typowy obraz obszaru poddawanego przekształceniem,
czasem powolnym i mało zdecydowanym, czasem zaś mających
charakter nagłych perturbacji i wstrząsów. Z tych zmian na pewno nie narodziła
się jeszcze jakaś nowa wyraźna jakość i nie można odpowiedzialnie twierdzić, iż
szkoła jest obecnie w skali masowej silnym ogniwem odgrywającym dużą rolę
w promowaniu pożądanych zmian społecznych. Spore nadzieje, zwłaszcza
wśród polityków rządzącej koalicji i kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej,
budzi rozpoczęta w 1999 r. reforma szkolnictwa. Czy ma to jednak pokrycie
w istocie wprowadzanych zmian i w szansach na powodzenie dalszych
przedsięwzięć?
Książka ta zawiera zbiór moich rozpraw i studiów, które odnoszą się do
przemian polskiego systemu edukacji w latach dziewięćdziesiątych. Siedemnaście
różnych opracowań mieści się w czterech grupach tematycznych. Pierwsza
z nich zawiera ogólną charakterystykę przemian edukacyjnych w Polsce
w okresie transformacji ustrojowej na tle standardów i tendencji charakterystycznych
dla krajów Unii Europejskiej oraz założeń przedsięwzięć reformatorskich.
W części drugiej te same zagadnienia omawiane są przez pryzmat ocen
dokonywanych przez nauczycieli i dyrektorów szkół. Ich punkt widzenia
z pewnością jest obarczony jakąś dozą subiektywizmu, ale na pewno nie może
być lekceważony. Trzecia część nawiązuje do tematyki przedstawionej w książce
Młodzież wobec wartości. Prezentowana jest w niej analiza systemu wartości
uczniów w ujęciu umożliwiającym dokonanie porównań z systemem wartości
nauczycieli i rodziców tych uczniów. W części czwartej omawiane są niektóre
zagadnienia związane z funkcjonowaniem współczesnej rodziny i zjawiskami
kryzysowymi ogarniającymi tę instytucję. Całość zamykają rozważania odnoszące
się do poszukiwania pedagogiki adekwatnej do sytuacji w polskim społeczeństwie,
charakterystycznej dla przełomu tysiącleci. | pl_PL |
dc.description.abstract | The book comprises a multilateral analysis of the educational changes
taking place in Poland in the 1990ies. It consists of four parts. The first comprises
a general study on the transformations in the educational system. The author
characterises here the starting point on the verge of the system transformations,
presents the legal modifications related to the education, discusses the problems
of the conversion as well as the current project of a complex school reform. Part
two presents the results of the research on the opinions of teachers and principals,
regarding the education in Poland and the current trends of changes in this
field. For a direct, every-day participation of the respondents in the process
of the education of children and youth, their professional skills, evaluation of
the educational situations and phenomena, performed by this group under
investigation, those results are worth paying attention to. Part three discusses the
results of the research on the system of values of teachers, parents and schoolchildren.
It enables a comparison of the similarities and differences in
the hierarchy of the values of the said groups of respondents, and generally
speaking - an examination of a large number of educational aspects of social
consciousness. Part four deliberates the problems of one of the most important
educational institutions - the family. The author presents the menaces to the
educational functions of the family and the educational consequences of
the parents’ unemployment. The work is concluded in part five, entitled ’What
pedagogy? Here is analysed the aftermath of a new social and economic
situation in Poland for the sciences of education, challenges of social pedagogy
in the time of the system transformation, reciprocal relations between pedagogy
and educational policy, finally, the consequences of the educational challenges
of the contemporary world affecting the work of a university level school
teacher. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 301 | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.subject | reforma szkolnictwa | pl_PL |
dc.subject | nauczanie w środowisku wiejskim | pl_PL |
dc.subject | rodzina | pl_PL |
dc.title | Kryzys i zmiana : studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.description.version | Wydanie drugie poszerzone | pl_PL |