Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorMajorek, Czesławpl_PL
dc.contributor.authorKruczek, Mariapl_PL
dc.date.accessioned2017-06-06T12:08:01Z
dc.date.available2017-06-06T12:08:01Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1774
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Historii. Praca doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Czesława Majorka.pl_PL
dc.description.abstractPraca jest przyczynkiem do rekonstrukcji dziejów świadomości historycznej społeczeństwa polskiego w latach 1918-1939. Przedmiotem analizy jest narracja historyczna uczniów szkół średnich zawarta w czasopismach szkolnych okresu międzywojennego, rozpatrywana w kontekście przemian politycznych i trendów edukacyjnych. Dwa pierwsze rozdziały to charakterystyka wspomnianych czasopism, ideałów wychowawczych, stylów i gatunków wypowiedzi uczniów. Rozdział trzeci poświęcono zainteresowaniom historycznym młodzieży: problemom politycznym i prawno-ustrojowym, historii wojen i wojskowości, czynowi zbrojnemu Polaków, walce o niepodległość /legiony, wojna polsko-bolszewicka/, elementom dziejów kultury. Następny, wątkom biograficznym w świadomości młodych /w tym kultowi Józefa Piłsudskiego/. Kolejne fragmenty traktują o ujmowaniu przez uczniów historii regionalnej i lokalnej /"ojczyzna prywatna"/, postawie młodzieży wobec idei mocarstwowości Polski i ocenie jej polityki zagranicznej. Dopełnieniem pracy są aneksy oraz wykaz źródeł i opracowań wykorzystanych w pracy.pl_PL
dc.description.abstractThe thesis is a contribution to a reconstruction of an account of the sense of history of Polish people in the years 1918 - 1939. The subject of the analysis is a historical narrative of secondary school students contained in school magazines of the interwar period which is investigated in the context of political transformations and educational trends. The first two chapters provide characteristics of the above-mentioned magazine's, educational ideals, styles and kinds of students’ utterances. The third chapter deals with young people’s interest in history: political problems and those relating to law and the political system, history of wars and military matters. Polish armed resistance, struggle for independence /Polish Legions of World War I, Polish-Bolshevik War/, selections from the history of culture. The next chapter is concerned with threads of biography in the youth’s consciousness /including the Józef Piłsudski cult/. The next parts discuss the way students render regional and local history /the "Private Homeland"/, the attitude of young people towards the idea of Poland’s power status and the estimation of its foreign policy. The thesis is supplemented by appendices and a list of sources and treatises used in it.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjecthistoriapl_PL
dc.subjectświadomośćpl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.subjectdydaktykapl_PL
dc.subjecthistoryen_EN
dc.subjectsenseen_EN
dc.subjecteducationen_EN
dc.subjectyouthen_EN
dc.subjectteachingen_EN
dc.titleŚwiadomość historyczna polskiej młodzieży szkolnej w świetle zawartości czasopism uczniowskich (1918-1939)pl_PL
dc.title.alternativeThe sense of history of Polish secondary school students in the light of the contents of school magazines (1918-1939)en_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord