(Auto)biograficzne narracje transmedialne twórców rockowych
View/ Open
Author:
Kosek, Jakub
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Ogonowska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kultura rockanarracje autobiograficzne
literatura popularna
studia kulturowe
transmedialność
rock culture
autobiographical narratives
popular literature
cultural studies
transmediality
Date: 2017-06-29
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Agnieszki Ogonowskiej.Abstract
Rozprawa doktorska oscyluje wokół zagadnienia (auto)biograficznych narracji transmedialnych twórców rockowych.
Niniejsza praca składa się z wprowadzenia, trzech rozdziałów i podsumowania. Pierwszy rozdział zatytułowany „O
(auto)biograficznych narracjach transmedialnych na przykładzie twórców anglosaskich” koncentruje się na analizie
publikacji o charakterze autobiograficznym prekursorów muzyki heavymetalowej. Analizie zostały poddane następujące
teksty artystów rockowych: Ja, Ozzy autorstwa Johna Ozzy’ego Osbourne’a i Chrisa Ayresa, Biała Gorączka Iana
Lemmy’ego Kilmistera i Janis Garzy oraz Iron Man: Moja podróż przez niebo i piekło z Black Sabbath Tony’ego
Iommiego i TJ Lammersa. Szczególną uwagę poświęcono w tej części zagadnieniu paratekstów (m.in. dedykacjom,
wstępom, tytułom, fotografiom). W rozdziale drugim rozprawy zatytułowanym „W kręgu tekstów interlokucyjnych
polskich muzyków rockowych” omówiono kwestie związane z „pamiętnikami mówionymi” współtworzonymi przez rodzimych
artystów (Marka Piekarczyka, Adama Nergala Darskiego) oraz dziennikarzy muzycznych (Leszka Gnoińskiego, Krzysztofa
Azarewicza, Piotra Weltrowskiego). W tym miejscu podjęto także refleksję nad tekstami interlokucyjnymi w kontekście
wybranych aspektów pamięci autobiograficznej. W rozdziale trzecim pracy analizie poddano wybrane teksty kultury
(okładki albumów, wideoklipy, teksty piosenek). Zwrócono również uwagę na rolę rockowych filmów dokumentalnych
(m.in. God Bless Ozzy Osbourne, Lemmy: The Movie) w procesie autokreacji wizerunku artystów. This doctoral thesis is focused around the issue of (auto)biographical transmedia narratives of rock musicians.
This dissertation consists of introduction, three chapters and conclusion. First chapter, entitled “About (auto)
biographical transmedia narratives based on Anglo-Saxon musicians” is focused on the analysis of autobiographical
books of heavy metal music precursors. Texts of rock musicians books: I am Ozzy written by John Ozzy Osbourne &
Chris Ayres, White Line Fever written by Ian Lemmy Kilmister & Janis Garza, and Iron Man: My Journey Through Heaven
and Hell with Black Sabbath written by Tony Iommi & TJ Lammers, were analyzed in this chapter. In this section
special attention was paid to paratexts (dedications, introductions, titles, pictures). Second part of
dissertation, entitled “In the circle of table-talks of Polish rock musicians” is focused on the analysis of
autobiographical texts written by polish rock artists (Marek Piekarczyk, Adam Nergal Darski) and music journalists
(Leszek Gnoiński, Krzysztof Azarewicz, Piotr Weltrowski). This chapter was also touched upon the reflection on the
musicians “table-talk” in the context of some aspects of autobiographical memory. Selected cultural texts (album
covers, music videos, song lyrics) were analyzed in third chapter. Attention was also paid on the role of rock
documentaries (God Bless Ozzy Osbourne, Lemmy: The Movie) in the process of creating the image of artists.