Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRittel, Teodozjapl_PL
dc.date.accessioned2017-06-21T12:33:30Z
dc.date.available2017-06-21T12:33:30Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.isbn83-85898-73-5
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1792
dc.descriptionWydanie drugie poszerzonepl_PL
dc.description.abstractPodjęcie tematu teoretycznych podstaw lingwistyki edukacyjnej wynika z poszukiwania jednolitych ram analitycznych dla teorii, praktyki i metodologii wyuczalności języka (J. Lyons, 1984, s.85). Wśród propozycji teoretycznych podkreśla się, że lingwistyka powinna być interpretowana w ramach spójnej teorii pedagogiki językowej (B. Spolsky, 1978, s.154). Współczesna lingwistyka ma bowiem tylko pośredni stosunek do nauczania języka, a hipotezy swoje formułuje bez koniecznego w tym wypadku związku z praktyką final cui prodest (T. Slama-Cazacu, 1980, s.153). Wśród propozycji zastosowań wskazuje się na funkcjonalno-tematyczne ujęcia „pedagogicznej gramatyki”, którą dla języka angielskiego podjęli w 1975 roku G. Leech i J. Svartvik. W Polsce mieszczą się tu propozycje R. Bajońskiego, który porównał językoznawczy opis tekstu z opisem dydaktycznym i przedstawił na tym przykładzie przydatność wiedzy językoznawczej w nauczaniu języka obcego (R. Bajoński, 1981, s.41). Wśród propozycji metodologicznych zwraca uwagę relatywizowanie pojęć lingwistyka : pedagogika oraz lingwistyka : inne nauki szczegółowe (T. Rittel, 1992a, s.109). Z jednej strony stosuje się tu termin „pedagogika językowa” (H.E. Palmer, 1968, s.24), z drugiej przeprowadza jego krytykę i przestrzega przed mieszaniem z pedagogiką (M.A. Halliday, 1964, s.169) albo też rezerwuje się go dla tzw. lingwistyki stosowanej (P. Strevens, 1976, s.81), podkreślając przy tym jej charakter wielodyscyplinarny, obejmujący także pedagogikę i lingwistykę. Bezpośrednim celem monografii jest próba określenia teoretycznych, językoznawczych podstaw lingwistyki edukacyjnej i wyodrębnienia jej jako osobnej dziedziny językoznawstwa stosowanego applied linguistics. Istotnym składnikiem wydzielonego w tym opracowaniu fragmentu wspomnianego językoznawstwa ma być problematyka nabywania i kształcenia języka, a w jej obrębie badanie zależności między językiem i edukacją. Kluczową rolę w tej problematyce autorka przyznaje teorii kompetencji językowej (N. Chomsky, 1975, s.15). Oznacza to możliwość porównania doświadczenia językowego i kompetencji językowej. Badanie wykonania, jak zauważa N. Chomsky, posunie się jedynie o tyle, o ile pozwoli na to zrozumienie leżącej u jego podstawy kompetencji (N. Chomsky, 1982, s.23). Rozważania nad kompetencją językową ucznia, zwłaszcza w okresie nabywania przez niego podstaw języka, tworzą w pracy zbiór twierdzeń, odnoszących się do: 1. struktury wewnętrznej wymienionej kompetencji, obejmującej aspekt gramatyczny, aspekt komunikacyjny, aspekt kulturowy i aspekt lingwodydaktyczny, 2. stopni opanowania języka przez ucznia, obejmujących nabywanie i kształcenie języka, rozwój oraz rozumienie istoty jego nabywania, 3. poziomów opanowania języka przez ucznia, obejmujących, oprócz wyznaczników granicznych, poziom podstawowy, a w nim - przejściowy, przybliżony i docelowy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 188pl_PL
dc.subjectjęzyk polskipl_PL
dc.subjectjęzyk i edukacjapl_PL
dc.subjectjęzyk i mowapl_PL
dc.subjectstudia i nauczaniepl_PL
dc.subjectkompetencja komunikacyjnapl_PL
dc.titlePodstawy lingwistyki edukacyjnej : nabywanie i kształcenie językapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.description.versionWydanie drugie poszerzonepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord