Przygotowanie matematyczne rozpoczynających naukę studentów studiów ekonomicznych
View/ Open
Author:
Prysak, Paweł
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Klakla, Maciej
Krech, Ireneusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
matematyczne przygotowaniedydaktyka matematyki
kierunki ekonomiczne
analiza błędów
mathematical preparation
didactics of mathematics
economic faculties
error analysis
Date: 2017-07-05
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny. Rozprawa doktorska - promotor rozprawy: Prof. dr hab. Maciej Klakla, promotor pomocniczy: dr Ireneusz Krech.Abstract
Matematyka to jeden z głównych przedmiotów prowadzonych na pierwszym roku studiów ekonomicznych. Na Uniwersytecie
Ekonomicznym w Krakowie matematyka towarzyszy studentom nie tylko na pierwszym roku, ale też na wyższych latach
studiów, stanowiąc istotny czynnik przyszłego sukcesu lub trudności w studiowaniu. W związku z tym zarówno
odpowiednie przygotowanie w tym zakresie wyniesione ze szkoły średniej, jak i świadomość wagi tego przedmiotu,
stanowią istotne czynniki wpływające na skuteczność podjętego studiowania.
W rozprawie przedstawiam wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów i wykładowców UEK, nad świadomością potrzeby
wiedzy matematycznej w skutecznym studiowaniu. Omawiam wyniki rozpoznania ich rzeczywistych umiejętności
matematycznych wyniesionych ze szkoły średniej, na podstawie badań przeprowadzonych w latach akademickich 2010/2011
- 2013/2014 z wykorzystaniem analizy najczęściej popełnianych błędów podczas rozwiązywania przykładowych zadań
maturalnych. Na tej podstawie wyciągnąłem wnioski i przygotowałem specjalną pomoc dydaktyczną.
Otrzymane informacje mogą być pomocne nauczycielom akademickim w odpowiednim prowadzeniu zajęć z przedmiotów
matematycznych. Rozprawa zawiera również ogólne refleksje oraz wnioski odnoszące się do kształcenia matematycznego
studentów studiów ekonomicznych. Mathematics is one of the main subjects conducted on the first year of economic studies. At the University of
Economics in Krakow, mathematics accompanies students not only on the first year, but also throughout the entire
course of studies, being an essential factor of either their further success or problems in studying. Therefore,
both proper preparation in this field, acquired in secondary school, as well as the awareness of the importance of
this subject are essential factors influencing the efficiency of the undertaken studies.
The thesis presented the results of the research conducted among students and lecturers at the UEK on the awareness
of the necessity for mathematical knowledge in the process of efficient studying. It also discussed the results of
determining their actual mathematical skills acquired in secondary school on the basis of the research conducted in
the academic years 2011/2012 - 2013/2014 with the use of the errors made while solving exemplary tasks from
secondary school final examinations. On this basis the conclusions were drawn and some remedies for errors were
prepared.
The obtained information can prove useful for academic teachers in proper conducting of classes on mathematical
subjects. This thesis also contains general reflections and conclusions on mathematical education of students of
economic studies.