Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
View/ Open
Author:
Mikrut, Adam
Wyczesany, Janina
Dyduch, Ewa
Grzywniak, Celestyna
Klaczak, Marzena
Tkaczyk, Grażyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Wyczesany, Janina
Mikrut, Adam
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-132-1
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2002
Metadata
Show full item recordAbstract
Obecnie można mówić o dwóch etapach realizacji obowiązku szkolnego
w szkole podstawowej przez dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kształcenie na pierwszym etapie szkoły podstawowej przyjęło charakter zintegrowany,
co oznacza, że nauczyciel organizuje zajęcia według ustalonego programu
obejmującego treści zgrupowane wokół określonych rodzajów edukacji,
a nie tradycyjnych przedmiotów szkolnych. Za cel koronny uznać trzeba pomoc
uczniowi w odkrywaniu jego człowieczeństwa.
Istotny wpływ na obecny kształt nauczania początkowego mają: celowe interwencyjne
oddziaływania pedagogiczne na występujące u dzieci niepełnosprawnych
odchylenia rozwojowe od normy. Podstawowym warunkiem zarówno teoretycznej
wiedzy, jak i propozycji praktycznych jest wypracowanie skutecznych
form, metod i środków oraz sposobów organizowania pracy z dzieckiem o specjalnych
potrzebach edukacyjnych.
Opisane w książce powiązania i zależności omawianych koncepcji kształcenia
zintegrowanego wskazują na elementy łączące nauczanie całościowe. Sięgając do
historii warto przywołać metodę ośrodków pracy M. Grzegorzewskiej i jej niezmienną
wartość rewalidacyjną. Praktyczna realizacja nauczania tą metodą natrafia
na trudności, gdyż wymaga ona spełnienia warunków organizacyjnych i twórczych
ze strony nauczyciela. Stosowanie konkretnych technik i metod stymulujących
kreatywność dziecka pozwala na rozwijanie elementarnych zdolności twórczych
uczniów. Sytuacje edukacyjne, stwarzane przez nauczyciela w ramach nauczania
zintegrowanego oraz w wyniku dodatkowej pomocy dzieciom, pozwalają na stymulowanie
poznawczego rozwoju uczniów.
Trzeba zaznaczyć, że dorobek metodyki nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami
jest imponujący. Ważnym aspektem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest
trudność doboru szczegółowych treści nauczania. Stąd istotne stało się przedstawienie
nowych koncepcji realizacji programu nauczania dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych z klas początkowych.
Obecny stan realizacji edukacji szkolnej wymaga od nauczyciela różnych
kompetencji, między innymi poznawczych, komunikacyjnych, społecznych, organizacyjnych
i instrumentalnych (metodycznych).
Powstają one dzięki operatywności wiedzy merytorycznej, psychologicznej,
pedagogicznej, która umożliwia efektywną pracę nauczyciela. Anglicy definiują
jego pracę, jako „ożywioną interakcję z ludźmi", którzy muszą rozwiązywać różne
praktyczne problemy. Musi to być człowiek z inicjatywą.
Uczeń - najważniejszy podmiot wszystkich działań pedagogicznych - musi
mieć szansę rozwoju osobowego przez akty twórczego komunikowania się z nauczycielem.
Na książkę tę składają się teksty stanowiące efekt pracy zespołu. Prezentowany
wybór zawiera zatem prace najnowsze, pisane specjalnie dla nauczycieli i studentów.
Materiały zostały dobrane tak, aby przedstawić najważniejsze koncepcje i założenia
teoretyczne współczesnej dydaktyki specjalnej.
Podstawy programowe obowiązujące w szkolnictwie specjalnym i integracyjnym
określają zadania sprzyjające rozwojowi uczniów. Nauczyciele dostosowują
je do potrzeb i możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Biorą oni pod uwagę zarówno czynniki zdrowotne, fizyczne, sensoryczne,
środowiskowe, jak i inne, które są istotne w toku programowania zajęć. Integrowanie
treści zaczyna się wcześniej, kiedy nauczyciel planuje pracę, pisząc swój tzw.
rozkład materiału. Jednak właściwy żywy proces integrowania dokonuje się w toku
pracy nauczyciela z uczniem. Skomplikowany z natury proces nauczania zintegrowanego
ukazuje styczność dyscyplin, na których opiera się proces rewalidacji
uczniów w okresie wczesnoszkolnym. Podkreślić tu trzeba kompetencje praktyków,
którzy uczestnicząc w procesie edukacji dziecka przyczyniają się do podniesienia
poziomu pracy nauczycieli i uczniów.