dc.description.abstract | W powszechnej opinii, wspartej wynikami badań empirycznych, lata
transformacji społeczno-ustrojowej przyniosły, obok wielu pozytywnych zmian
w życiu społecznym, również znaczny wzrost różnego rodzaju patologii społecznych,
w tym zachowań agresywnych. Sposób demonstrowania tych ostatnich
w wielu przypadkach wyraża się nie tylko przekraczaniem norm obyczajowych,
ale i prawnych, przybierając formę różnego rodzaju aktów przestępczych.
Szczególnie niepokojący jest wzrost tego typu zjawisk wśród młodzieży
i drastyczne obniżenie się dolnej granicy wiekowej osób wchodzących w konflikt
z normami obyczajowymi i prawnymi. Coraz częściej są nimi dzieci.
Agresja i przemoc spotykają się na ogół ze społeczną dezaprobatą. Społeczeństwo
daje temu wyraz zwłaszcza wówczas, gdy mass media nagłaśniają
kolejne spektakularne akty agresji, przemocy i przestępstw. Zaangażowanie
opinii publicznej w piętnowanie owych aktów wyraźnie maleje - jak sugeruje
Urban (2001a, s. 8) - wówczas, gdy środki masowego przekazu nie dysponują
tego typu informacjami. O ile - zdaniem cytowanego autora - taka
zmienność reakcji jest zupełnie naturalna wśród ogółu społeczeństwa, o tyle
w żadnym wypadku nie mogą sobie na nią pozwolić profesjonaliści zajmujący
się w sposób naukowy problemami patologii społecznej. Ich obowiązkiem
jest stałe, systematyczne - niezależne od „koniunktury społecznej” - badanie
podstawowych problemów w tej dziedzinie życia. Stąd też - jak pisze
Danilewska (2002, s. 5) - ostatnio podejmowane są szeroko zakrojone badania
interdyscyplinarne (psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne) ujmujące
jednocześnie wielostronne uwarunkowania agresji. Budowanie wieloczynnikowych
modeli genezy tego zjawiska skłania do poszukiwania jego
źródeł nie tylko w szerzej lub węziej rozumianych czynnikach społecznych
czy jedynie w czynnikach indywidualnych, ale przede wszystkim w kombinacji
jednych i drugich. Takie podejście metodologiczne uwzględnia między
innymi ekologiczna perspektywa ujmowania czynników etiologicznych agresji
zastosowana w badaniach prezentowanych w niniejszej pracy. Przyjęto
w nich, iż określony poziom agresji wynika z wzajemnego oddziaływania
określonych cech związanych ze strukturą bio-psychospołeczną jednostki
i cech mikrosystemu społecznego, jakim jest rodzina. Ta ostatnia bowiem
- według przyjętej perspektywy teoretycznej - stanowi prymarny kontekst
rozwoju jednostki; jest dla niej najważniejszym obszarem aktywności stanowiącej
źródło doświadczeń, również tych związanych z doznawaniem
i przejawianiem zachowań agresywnych.
Chociaż badania nad uwarunkowaniami i przejawami zachowań agresywnych
młodzieży w zdecydowanej większości dotyczą osób o prawidłowym
rozwoju umysłowym, to jednak nie stronią od nich również badacze zajmujący
się problematyką niepełnosprawności intelektualnej. Najważniejsze jest to, iż
zmienia się motywacja tego typu dociekań empirycznych. Początkowo (chodzi przede wszystkim o pierwszą połowę XX wieku) - jak pisze Z. Bartkowicz
(1983, s. 7) - badania dotyczące agresji u osób z upośledzeniem umysłowym
wynikały raczej z mało chlubnych intencji. Interesowano się nimi jedynie
w takim stopniu, w jakim agresywnie zachowujące się osoby dotknięte tą
patologią rozwoju stanowiły kłopot i ciężar dla społeczeństwa, to znaczy
w jakim stopniu naruszały one przepisy prawne i sprawiały trudności z powodu
zaburzeń w zachowaniu, zagrażających bezpieczeństwu innych. Obecne
badania - zdaniem cytowanego autora - dyktowane są troską o dobro osób
z niepełnosprawnością intelektualną. Oprócz oczywistych celów poznawczych
stanowiących podstawę programowania przedsięwzięć profilaktycznych
i terapeutyczno-resocjalizacyjnych, istotne znaczenie ma również chęć
uchronienia ich przed społecznym odtrąceniem na skutek ewentualnego
błędnego przekonania o tkwiących w nich szczególnych inklinacjach do zachowań
agresywnych. Wiadomo bowiem, iż w przypadku niepełnosprawności
intelektualnej mamy do czynienia z rozległym, totalnym niedorozwojem,
stąd też stanowi temu towarzyszą często zaburzenia wielu sfer osobowości,
jak również nieprawidłowości w zakresie procesu socjalizacji. Wszystko to
powoduje, iż niektóre ujawniane przez osoby z upośledzeniem umysłowym
zachowania odbiegają od kanonów postępowania wyznaczonych przez panujące
w danej społeczności zwyczaje i normy. Stwarza to dla nich szczególnie
niekorzystną sytuację, bowiem w obecnych czasach, w których rola
intelektu zajmuje poczesną rangę, już sam fakt dysfunkcji sfery poznawczej
może wywołać nieprzychylne postawy otoczenia społecznego. Wydaje się zatem,
iż konieczne jest obiektywne zidentyfikowanie źródeł agresji u tej kategorii
osób. Sytuowanie ich w samym fakcie niepełnosprawności umysłowej
byłoby wyrazem traktowania tego stanu jako głównej przyczyny wszelkich
trudności, bez zwracania uwagi na potrzeby czy sferę emocjonalną i społeczną
osób dotkniętych tym zaburzeniem rozwoju.
Praca niniejsza poświęcona jest nie tylko przejawom, ale przede wszystkim
właśnie uwarunkowaniom agresji młodzieży z niepełnosprawnością
intelektualną. Składa się z dziesięciu rozdziałów, z których cztery pierwsze
mają charakter teoretyczny, natomiast pozostałe są prezentacją wyników
badań własnych autora. Rozdział I zawiera efekty kwerendy literatury
naukowej pod kątem rozumienia pojęć: agresja, zachowania agresywne
i agresywność, klasyfikacji zachowań agresywnych i podstawowych założeń
psychologicznych teorii agresji. Dwa kolejne rozdziały (II i III) przedstawiają
problem genezy agresji przy założeniu, iż jej źródła tkwią zarówno
w czynnikach natury biopsychicznej, jak i społecznej, zwłaszcza w oddziaływaniu
wychowawczym rodziców i szkoły. Rozdział IV prezentuje przegląd
dotychczasowych badań dotyczących przejawów i uwarunkowań agresji
u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Omówienie podstawowych założeń
metodologicznych badań własnych zawiera V rozdział pracy. Rozdział
VI poświęcony jest analizie wyników badań dotyczących nasilenia i dominujących
rodzajów agresywności u badanej młodzieży - uczniów szkół zawodowych
specjalnych. Następne dwa rozdziały (VII i VIII) stanowią próbę
odpowiedzi na podstawowe dla niniejszej pracy pytania o źródła agresji
tkwiące w cechach indywidualnych badanych osób i w ich środowisku rodzinnym. Rozważania dotyczące rodzinnych
uwarunkowań indywidualnych
korelatów agresji u młodzieży z upośledzeniem umysłowym stanowią treść
rozdziału IX. W ostatnim, X rozdziale dokonano natomiast podsumowania
badań w formie wielu wniosków, które skonfrontowano z wynikami innych
badań, dotyczących najczęściej młodzieży z tzw. populacji ogólnej. | pl_PL |