• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Praktyka rozwojowa w wychowaniu małego dziecka

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 212 (5.930MB)
Autor:
Adamek, Irena
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-86841-35-4
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
dzieci
rozwój dzieci
edukacja we wczesnym dzieciństwie
wychowanie dzieci
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W rozdziale pierwszym wyjaśniono znaczenie pojęcia właściwości rozwojowych dziecka, zaproponowano program korzystny dla jego rozwoju, omówiono relacje między systemami wychowania w domu i w szkole, podkreślono ważność szacowania postępów w rozwoju dziecka i przydatności zastosowanych technik i środków kształcenia i wychowania jako podstawy planowania dalszych działań adekwatnych do stopnia tego rozwoju i korzystnych dla dziecka. Rozdział drugi poświęcony został podstawowym przesłankom i pożądanym cechom interakcji w relacjach dorosły-dziecko jako warunkom efektywności praktyki korzystnej rozwojowo mającej na względzie dobro dziecka traktowanego jako podmiot, a nie przedmiot działań wychowawczo-dydaktycznych w oparciu o szeroką wiedzę merytoryczną, umiejętności nauczycielskie i walory etyczno-moralne. W rozdziałach trzecim i czwartym przedstawiono uwarunkowania rozwojowe i krótkie charakterystyki dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym pomocne w planowaniu korzystnej praktyki rozwojowej w różnych jej składnikach poparte zestawionymi w ujęciu porównawczym przykładami działań korzystnych i niekorzystnych dla rozwoju. Rozdział piąty poświęcony został wychowaniu rozwojowemu dzieci w wieku przedszkolnym (od trzeciego, czwartego do siódmego roku życia). W rozdziale tym zwrócono szczególną uwagę na stresy i frustracje wynikające ze zmian w życiu dziecka przy przejściu z grupy do grupy w przedszkolu i z przedszkola do szkoły. Dostrzegając negatywny wpływ na dziecko wszelkich zmian w jego życiu zaproponowano działania, które powinny pomóc wychowawcom, jeśli nie w całkowitej likwidacji, to przynajmniej w osłabieniu skutków niekorzystnych stanów emocjonalnych towarzyszących tym zmianom, a spowodowanych nowymi, nierzadko przykrymi dla dziecka, sytuacjami i okolicznościami. W rozdziale szóstym poświęconym uwarunkowaniom rozwojowym i uczeniu się dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy I-III) podkreślono szczególnie uwydatniające się w tym okresie życia różnice indywidualne między dziećmi i zaproponowano - uwzględniając te różnice - szeroki dobór zintegrowanych działań korzystnych rozwojowo uzupełniając, podobnie, jak to miało miejsce w rozdziałach poprzednich, partie teoretyczne przykładami praktyki korzystnej i niekorzystnej. W rozdziale ostatnim, siódmym, wskazano na ważność wychowawczej świadomości rodziców i wagę odpowiedzialności za jakość rozwoju dziecka ciążącą na nauczycielach oraz przedstawiono sposoby popularyzacji wśród rodziców, opiekunów, wychowawców i nauczycieli oraz nadzoru pedagogicznego praktyki korzystnej rozwojowo. Pracę zamyka podsumowanie, w którym zebrano walory praktyki rozwojowej i podkreślono jej niepodważalne znaczenie dla wszechstronnego rozwoju dziecka, głównie ze względu na integracyjny charakter działań dydaktyczno-wychowawczych opartych o znajomość praw rządzących tym rozwojem. W opracowaniu wiele treści pominięto, można je znaleźć w podręcznikach psychologii rozwojowej, klinicznej, wychowawczej i społecznej, w opracowaniach monograficznych i opisach prac badawczych sprawdzonych empirycznie. Zamierzeniem autorki jest zachęcenie, w oparciu o literaturę przedmiotu i doświadczenia własne, do innego, nowego spojrzenia na pracę z dziećmi w różnych okresach ich rozwoju. Być może, że zaprezentowane przykłady i analizy korzystnej i niekorzystnej rozwojowo praktyki pomogą obcującym wychowawczo z dzieckiem w rozwiązaniu przynajmniej niektórych problemów wynikających z tej pracy.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1842
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image