dc.description.abstract | W rozdziale pierwszym wyjaśniono znaczenie pojęcia właściwości
rozwojowych dziecka, zaproponowano program korzystny dla jego rozwoju,
omówiono relacje między systemami wychowania w domu i w szkole, podkreślono
ważność szacowania postępów w rozwoju dziecka i przydatności zastosowanych
technik i środków kształcenia i wychowania jako podstawy planowania dalszych
działań adekwatnych do stopnia tego rozwoju i korzystnych dla dziecka.
Rozdział drugi poświęcony został podstawowym przesłankom i pożądanym
cechom interakcji w relacjach dorosły-dziecko jako warunkom efektywności
praktyki korzystnej rozwojowo mającej na względzie dobro dziecka traktowanego
jako podmiot, a nie przedmiot działań wychowawczo-dydaktycznych
w oparciu o szeroką wiedzę merytoryczną, umiejętności nauczycielskie i walory
etyczno-moralne.
W rozdziałach trzecim i czwartym przedstawiono uwarunkowania
rozwojowe i krótkie charakterystyki dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
pomocne w planowaniu korzystnej praktyki rozwojowej w różnych jej
składnikach poparte zestawionymi w ujęciu porównawczym przykładami działań
korzystnych i niekorzystnych dla rozwoju.
Rozdział piąty poświęcony został wychowaniu rozwojowemu dzieci
w wieku przedszkolnym (od trzeciego, czwartego do siódmego roku życia).
W rozdziale tym zwrócono szczególną uwagę na stresy i frustracje wynikające ze
zmian w życiu dziecka przy przejściu z grupy do grupy w przedszkolu i z przedszkola
do szkoły. Dostrzegając negatywny wpływ na dziecko wszelkich zmian
w jego życiu zaproponowano działania, które powinny pomóc wychowawcom,
jeśli nie w całkowitej likwidacji, to przynajmniej w osłabieniu skutków niekorzystnych
stanów emocjonalnych towarzyszących tym zmianom, a spowodowanych
nowymi, nierzadko przykrymi dla dziecka, sytuacjami i okolicznościami.
W rozdziale szóstym poświęconym uwarunkowaniom rozwojowym
i uczeniu się dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy I-III) podkreślono szczególnie
uwydatniające się w tym okresie życia różnice indywidualne między dziećmi
i zaproponowano - uwzględniając te różnice - szeroki dobór zintegrowanych działań
korzystnych rozwojowo uzupełniając, podobnie, jak to miało miejsce w rozdziałach
poprzednich, partie teoretyczne przykładami praktyki korzystnej i niekorzystnej.
W rozdziale ostatnim, siódmym, wskazano na ważność wychowawczej
świadomości rodziców i wagę odpowiedzialności za jakość rozwoju dziecka
ciążącą na nauczycielach oraz przedstawiono sposoby popularyzacji wśród rodziców,
opiekunów, wychowawców i nauczycieli oraz nadzoru pedagogicznego
praktyki korzystnej rozwojowo.
Pracę zamyka podsumowanie, w którym zebrano walory praktyki rozwojowej
i podkreślono jej niepodważalne znaczenie dla wszechstronnego rozwoju dziecka,
głównie ze względu na integracyjny charakter działań dydaktyczno-wychowawczych
opartych o znajomość praw rządzących tym rozwojem.
W opracowaniu wiele treści pominięto, można je znaleźć w podręcznikach
psychologii rozwojowej, klinicznej, wychowawczej i społecznej, w opracowaniach
monograficznych i opisach prac badawczych sprawdzonych empirycznie. Zamierzeniem
autorki jest zachęcenie, w oparciu o literaturę przedmiotu i doświadczenia
własne, do innego, nowego spojrzenia na pracę z dziećmi w różnych okresach ich
rozwoju. Być może, że zaprezentowane przykłady i analizy korzystnej i niekorzystnej
rozwojowo praktyki pomogą obcującym wychowawczo z dzieckiem w rozwiązaniu
przynajmniej niektórych problemów wynikających z tej pracy. | pl_PL |