Aspect-temporal forms of russian verbs and their english equivalents : linguistic theory and didactic practice
View/ Open
Author:
Bernecka-Urban, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Jochym-Kuszlik, Ludwika
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
aspektrodzaj czynności
czas realny
czas gramatyczny
algorytm
metoda kognitywna
ćwiczenia translacyjne
nauczanie gramatyki
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Rosyjskiej. Praca doktorska - promotor: prof. dr hab. Ludwika Jochym-Kuszlik. Pełne streszczenie pracy w języku polskim na stronach 220-250.Abstract
Rozprawa miała dwojaki. cel: teoretyczny i glottodydaktyczny (metodyka nauczania form czasownika rosyjskiego
studentów anglojęzycznych). Zawarty w pracy obszerny przegląd literatury teoretycznej dotyczącej kategorii aspektu i
czasu w języku rosyjskim i angielskim pozwolił na analizę konfrontatywną użycia form aspektowo-temporalnych w
zdaniach rosyjskich w ich odpowiednikach angielskich. Uświadamianie tej ekwiwalencji, podobieństw semantycznych i
różnic formalnych w tworzeniu i użyciu form czasownikowych pozwoliło na realizację celu glottodydaktycznego, a
mianowicie zaproponowanie: 1. tablic porównawczych czasów gramatycznych angielskich i rosyjskich, 2. algorytmów
sterujących procesami wyboru niedokonanych i dokonanych form czasownika rosyjskiego, 3. konfrontatywne zestawienie
użyć angielskich rosyjskich czasów gramatycznych w zdaniach, 4. zestawu przykładowych ćwiczeń gramatycznych.
Osiągnięte wyniki analiz teoretycznych i badań empirycznych przeprowadzonych wśród studentów kolegium amerykańskiego
będą wykorzystane do przygotowania materiałów dydaktycznych do nauczania czasownika rosyjskiego w audytorium
anglojęzycznym.