• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rozumienie i użycie słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące (ujęcie kognitywne)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (7.590MB)
Autor:
Cieszyńska, Jadwiga
Promotor:
Ożdżyński, Jan
Język: pl
Słowa kluczowe:
językoznawstwo
psycholingwistyka
głuchota
czas
dziecko niesłyszące
język migowy
kategoria czasu
Data: 1995
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Ożdżyńskiego w Zakładzie Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej.
Streszczenie
Celem pracy było przedstawienie poziomu rozumienia i używania słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące uczące się języka od szóstego roku życia, przez pięć- i osiem lat nauki w szkole specjalnej. W badaniach zastosowano metodę eksperymentalną /8 zadań skonstruowanych przez autora/. Uzyskane wyniki badań wykazały ogromne trudności dzieci niesłyszących zarówno w używaniu jak i rozumieniu słownych określeń czasu, a także pytań związanych z interpretacją kategorii czasu i mierzeniem jego upływu. Przyczyny obserwowanego stanu rzeczy leżą w zbyt późno rozpoczętej nauce języka, zbyt wczesnym rozpoczęciu nauki przedmiotów opartej na tekstach oraz w niekorzystnym wpływie struktur migowych. Zarówno analiza uzyskanych wyników, jak i proponowane strategie terapeutyczne mogą być wskazówką dla surdopedagogów przy opracowaniu programów nauczania w szkole specjalnej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1855
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image