Rozumienie i użycie słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące (ujęcie kognitywne)
View/ Open
Author:
Cieszyńska, Jadwiga
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Ożdżyński, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
językoznawstwopsycholingwistyka
głuchota
czas
dziecko niesłyszące
język migowy
kategoria czasu
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Ożdżyńskiego w Zakładzie Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej.Abstract
Celem pracy było przedstawienie poziomu rozumienia i używania słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące
uczące się języka od szóstego roku życia, przez pięć- i osiem lat nauki w szkole specjalnej. W badaniach zastosowano
metodę eksperymentalną /8 zadań skonstruowanych przez autora/. Uzyskane wyniki badań wykazały ogromne trudności
dzieci niesłyszących zarówno w używaniu jak i rozumieniu słownych określeń czasu, a także pytań związanych z
interpretacją kategorii czasu i mierzeniem jego upływu. Przyczyny obserwowanego stanu rzeczy leżą w zbyt późno
rozpoczętej nauce języka, zbyt wczesnym rozpoczęciu nauki przedmiotów opartej na tekstach oraz w niekorzystnym
wpływie struktur migowych. Zarówno analiza uzyskanych wyników, jak i proponowane strategie terapeutyczne mogą być
wskazówką dla surdopedagogów przy opracowaniu programów nauczania w szkole specjalnej.