Problemy laboratoryjnego nauczania biologii w szkole ogólnokształcącej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Stawiński, Wiesław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
biologiastudia i nauczanie (średnie)
Data: 1978
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Historia nowoczesnego laboratoryjnego nauczania biologii w Polsce
datuje się od kilkudziesięciu lat. Nadal jednak daleko do pełnego i powszechnego
stosowania jego założeń w naszych szkołach ogólnokształcących.
Pogłębiają się równocześnie rozbieżności między znaczeniem przypisywanym
we współczesnych systemach dydaktycznych nauczaniu laboratoryjnemu biologii
i faktycznym jego stanem w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących.
Wśród różnorodnych funkcji nauczania laboratoryjnego wymienianych w
teoretycznych opracowaniach metodycznych wysuwa się na czoło funkcja badawcza
polegająca na kształtowaniu postawy badawczej uczniów i ich aktywizowaniu
oraz rozwijaniu samodzielności ich myślenia i działania.
Przebieg i wyniki pracy laboratoryjnej uzależnione są w dużej mierze
od jakości jego materialnego środowiska dydaktycznego, od wykorzystania
tych warunków materialnych w procesie nauczania biologii i od organizacji
pracy lekcyjnej nauczyciela i uczniów.
Poznanie aktualnego stanu wyposażenia pracowni biologicznych,analiza
celów i specyficznej struktury laboratoryjnego nauczania biologii mogą
się przyczynić do zracjonalizowania organizacji pracy nauczyciela biologii
i uczniów.
Wyniki badań nad przebiegiem i efektywnością laboratoryjnego nauczania
biologii mogą być przyjęte łącznie z dotychczas wymienionymi czynnikami
jako podstawa diagnozy i prognozy odnośnie dalszego jej rozwoju. Z
jednej strony mogą przyczynić się do ukierunkowania prac nad modernizacją
pracowni biologicznych we współczesnej szkole ogólnokształcącej i przyszłej
10-letniej, z drugiej do usprawnienia samej organizacji pracy laboratoryjnej
nauczyciela biologii i uczniów w czasie lekcji. The history of laboratory teaching of biology in Poland has been discussed
against a background of tendencies existing in the teaching of this
subject in some European countries.
The analysis comprises the period from 1957 to 1976. A particular attention
was paid to the development of the material didactic facilities
in teaching of biology.
The author presented the process of substantiation of views on aims
and tasks of laboratory work in the teaching of biology (Chapter II). It
was proved that the shortage of biology laboratories or at least their
insufficient equipment usually limited the theoretical assumptions of modern
biology teaching. Hence the following chapter (Chapter III) was devoted
to praxiological-ergonomic aspecta of teaching biology in laboratories.
The author discussed the factors that influence the efficiency of this
teaching - especially the influence of the equipment and the organization
of biology laboratories. A special emphasis at the opportunity was put on
the importance of the preparatory phase in the work of the teacher and the
pupils. The author discussed the connections of the problems and methodological
assumptions of own researches with the researches already carried out
by himself and other didacticians of biology; especially the researches of
R. Hundt and the theory of human activity (by Tomaszewski). The main research
problem assumed by the author was the investigation of the influence
of the biology laboratories equipment on the organization and results of
teaching and learning processes and the abilities to increase the efficiency
of those processes.
The following methods of research were used: experiment and pedagogical
observation, inquiry research, analysis of records and tests. Among other
things a guide to observations and tests of school achievements (the tests
of knowledge and laboratory tests) were also used.
The researches were carried out between (the years) 1968-77. The author collected
they inquiry findings concerning the equipment of 605 biology laboratories
and the degree of their usage in the didactic process. The experimental
researches held in 1975-1977 included 42 secondary schools and 49 teachers
of biology.
Pedagogical observation (together with preliminary researches) included
1019 biology lessons while 2262 pupils took part in test researches. The results
of the researches have been discussed in Chapter VII, VIII and IX.The
experiment showed a favourable influence of rationally organized laboratory
work (in compliance with the instructions placed in the handbook and exercise-book) on the teaching results especially in the field of learning (knowledge).
The results of inquiry researches and the observations of biology lessons
proved that there exist possibilities (not fully exploited so far) of
increasing the efficiency of the laboratory and that still a lot can be done
in the field of enlarging its equipment and the improvement of the work
both on the side of the teachers and the pupils.