Uczeń w roli publicysty : przygotowanie piętnastolatków do życia społecznego w kształceniu polonistycznym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Łazarska, Danuta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-7271-403-7
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2006
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Praca została podzielona na cztery rozdziały. Pierwszy dotyczy rozważań na temat celów edukacji polonistycznej
prowadzonych na podstawie literatury przedmiotu od lat 20. ubiegłego stulecia do współczesności. Znajdują się tu
informacje o ponadczasowej idei rozwijania osobowości młodego człowieka, potrzebie wychowania społecznego, moralnego
czy obywatelskiego, a także o konieczności kształcenia kompetencji językowych ucznia w różnych typach sytuacji
komunikacyjnych. Troska o wszechstronny rozwój młodego pokolenia jest najważniejszym obowiązkiem szkoły. Dlatego
rozdział drugi zawiera refleksje na temat jej roli w przygotowaniu nastolatków do uczestnictwa w życiu i szeroko
pojętej kulturze. Podstawę stanowi tu przede wszystkim przegląd wybranych programów nauczania języka polskiego i
podręczników szkolnych. Rozdział trzeci przynosi rozpoznanie publicystycznych zainteresowań badanej młodzieży,
nauczycielskiej wiedzy na temat ich rozwoju, a także barier i motywacji wypowiadania się uczniów w tym zakresie.
Informacje dotyczące kompetencji piętnastolatków w redagowaniu tekstów publicystycznych oraz sposób, w jaki
przekładali oni swoje społeczne zaangażowanie na tworzone gatunki dziennikarskie, zamieszczone zostały w rozdziale
czwartym. Całość książki zamykają konkluzje dydaktyczne o charakterze syntetyzującym.