Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych
View/ Open
Author:
Rakowska, Alicja
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dzieci głucheedukacja
nauczanie w szkołach podstawowych
język
gramatyka
Date: 1992
Metadata
Show full item recordAbstract
Współczesne tendencje kształcenia i wychowania niesłyszących idą w kierunku systemu integracyjnego, który ma włączyć
dzieci głuche do zwykłych szkół i placówek oświatowych, celem umożliwienia nauki w gronie słyszących rówieśników.
Warunkiem integracji jest, między innymi, uprzednie właściwe stymulowanie rozwoju sprawności językowych, by
niesłyszące dziecko mogło funkcjonować w środowisku słyszących.
Istota związków między brakiem słuchu a zdolnością werbalnego porozumiewania się i rozumienia systemu języka jest
złożona i uwarunkowana wieloma czynnikami. Bez badań analitycznych, ukazujących rodzaj trudności i rodzaj błędów
językowych popełnianych przez dzieci niesłyszące trudno proponować, odradzać bądź zalecać do stosowania określone
programy, metody i formy pracy rewalidacyjnej.
Dość bogata polska literatura zajmuję się problematyką głuchoty nie zawiera opracowań mowy głuchych w aspekcie
językoznawczym. W jej skład wchodzą przede wszystkim prace medyczne, psychologiczne i metodyczne. Podjęcie badań
językoznawczych nad rozwojem systemu gramatycznego języka polskiego u dzieci głuchych motywowane było brakiem tego
rodzaju analiz w polskiej literaturze z zakresu surdologii.
Praca niniejsza jest próbą poznania możliwości rozwoju systemu gramatycznego języka dziecka niesłyszącego uczącego
się w szkole dla głuchych.
Pewne obszary zjawisk językowych pozostały poza opisem przedstawionym zresztą w pracy w sposób zamierzony. Pominięte
zostały badania nad warstwą fonetyczno-fonologiczną języka niesłyszących, przyjęto bowiem jako pewnik twierdzenie
E.H. Lenneberga (1980, s.207), iż rozwój języka u dziecka jest zupełnie niezależny od umiejętności artykulacyjnych;
wiadomo zaś, iż u dziecka pozbawionego słuchu język przejawiający się w wypowiedziach ustnych będzie zawsze
zaburzony.
Złożoność przedmiotu badań sprawiła, iż nie formułowano hipotez zakładających związek określonych zmiennych z
poszczególnymi jednostkami i kategoriami budującymi język.
Prezentowane w pracy badania przeprowadzono w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Głuchych w Krakowie. Badania,
w zamierzeniu porównawcze, przeprowadzono również w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Głuchych w Wejherowie.
Ze względu na ograniczenia wydawnicze, a także w związku z powtarzaniem się rodzaju błędów i trudności w rozumieniu
systemu gramatycznego języka polskiego, zrezygnowano z przedstawienia ich w pracy.