Show simple item record

dc.contributor.authorDuraj-Nowakowa, Krystynapl_PL
dc.date.accessioned2017-09-05T12:01:17Z
dc.date.available2017-09-05T12:01:17Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1931
dc.description.abstractZdając sobie sprawę z tego, że kształtowanie pojęć społeczno-moralnych ma wpływ n a całą postawę społeczno- -moralną, wszystkie jej komponenty, w toku własnych badań empirycznych wykorzystano narzędzia zawierające takie wskaźniki, na podstawie których można wyciągać wnioski jedynie co do wiedzy społeczno-moralnej dziecka. O innych komponentach postawy można tylko snuć przypuszczenia, tymczasem jeszcze nieudokumentowane i nieudowodnione empirycznie. Praca składa się z trzech części. W pierwszej omówiono założenia teoretyczne dotyczące możliwości kształtowania pojęć, w tym pojęć społeczno-moralnych, dzieci w młodszym wieku szkolnym w aspekcie rozwoju mowy i myślenia dziecka oraz poziomu jego rozwoju moralnego. Założenia te dotyczą także funkcji pojęć w myśleniu i działaniu człowieka oraz metod ich kształtowania i środków, które możemy wykorzystać w tym procesie, ze szczególnym uwzględnieniem legendy, jako gatunku literatury dziecięcej. W części drugiej przedstawione koncepcję własnych badań empirycznych, które miały dać odpowiedź na interesujące nas pytania badawcze, dotyczące zmian i wielkości tychże zmian w komponencie poznawczym postaw społeczno-moralnych zaistniałych pod wpływem kształtowania pojęć społeczno-moralnych na podstawie charakterystyki bohaterów legend. Część trzecia prezentuje analizę i interpretację rezultatów własnych badań empirycznych interesującego nas problemu. Całość pracy jest efektem zarówno studiów teoretycznych, polegających na doborze i studiowaniu literatury dotyczącej interesującego nas zagadnienia, jak i empirycznych, polegających na intencjonalnym wprowadzeniu czynnika eksperymentalnego i zaobserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem. Tytuł pracy sformułowano nadrzędnie wobec studiów i badań własnych; pozostał on jednak adekwatny do treści tu zawartych, ponieważ studia nad literaturą przedmiotu i podmiotu wykonywano w ścisłym związku z etapem rozwoju dzieci w wieku młodszoszkolnym, a więc na drodze między heteronomią a anomią moralną. Zaś wykonanymi badaniami zilustrowano charakterystykę rozwoju pojęć społeczno-moralnych tylko dzieci z klasy III. Pracę adresujemy do dwóch grup odbiorców: 1/ studentów pedagogiki wczesnoszkolnej /i ewentualnie - przedszkolnej w odniesieniu do wychowania dzieci z grup starszych/, 2/ nauczycieli akademickich tych samych specjalności, którym niniejszy tekst może posłużyć do kierowania doskonaleniem wiedzy i umiejętności realizacji procesu wychowania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 127pl_PL
dc.titleKształtowanie pojęć społeczno-moralnych uczniów klas młodszychpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record