• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kształtowanie pojęć społeczno-moralnych uczniów klas młodszych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 127 (17.28MB)
Autor:
Duraj-Nowakowa, Krystyna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 1991
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Zdając sobie sprawę z tego, że kształtowanie pojęć społeczno-moralnych ma wpływ n a całą postawę społeczno- -moralną, wszystkie jej komponenty, w toku własnych badań empirycznych wykorzystano narzędzia zawierające takie wskaźniki, na podstawie których można wyciągać wnioski jedynie co do wiedzy społeczno-moralnej dziecka. O innych komponentach postawy można tylko snuć przypuszczenia, tymczasem jeszcze nieudokumentowane i nieudowodnione empirycznie. Praca składa się z trzech części. W pierwszej omówiono założenia teoretyczne dotyczące możliwości kształtowania pojęć, w tym pojęć społeczno-moralnych, dzieci w młodszym wieku szkolnym w aspekcie rozwoju mowy i myślenia dziecka oraz poziomu jego rozwoju moralnego. Założenia te dotyczą także funkcji pojęć w myśleniu i działaniu człowieka oraz metod ich kształtowania i środków, które możemy wykorzystać w tym procesie, ze szczególnym uwzględnieniem legendy, jako gatunku literatury dziecięcej. W części drugiej przedstawione koncepcję własnych badań empirycznych, które miały dać odpowiedź na interesujące nas pytania badawcze, dotyczące zmian i wielkości tychże zmian w komponencie poznawczym postaw społeczno-moralnych zaistniałych pod wpływem kształtowania pojęć społeczno-moralnych na podstawie charakterystyki bohaterów legend. Część trzecia prezentuje analizę i interpretację rezultatów własnych badań empirycznych interesującego nas problemu. Całość pracy jest efektem zarówno studiów teoretycznych, polegających na doborze i studiowaniu literatury dotyczącej interesującego nas zagadnienia, jak i empirycznych, polegających na intencjonalnym wprowadzeniu czynnika eksperymentalnego i zaobserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem. Tytuł pracy sformułowano nadrzędnie wobec studiów i badań własnych; pozostał on jednak adekwatny do treści tu zawartych, ponieważ studia nad literaturą przedmiotu i podmiotu wykonywano w ścisłym związku z etapem rozwoju dzieci w wieku młodszoszkolnym, a więc na drodze między heteronomią a anomią moralną. Zaś wykonanymi badaniami zilustrowano charakterystykę rozwoju pojęć społeczno-moralnych tylko dzieci z klasy III. Pracę adresujemy do dwóch grup odbiorców: 1/ studentów pedagogiki wczesnoszkolnej /i ewentualnie - przedszkolnej w odniesieniu do wychowania dzieci z grup starszych/, 2/ nauczycieli akademickich tych samych specjalności, którym niniejszy tekst może posłużyć do kierowania doskonaleniem wiedzy i umiejętności realizacji procesu wychowania.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1931
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image