dc.description.abstract | Zamierzeniem niniejszej pracy jest rekonstrukcja école belge de l'étrange - belgijskiej szkoły
niezwykłości. Pod tym określeniem kryje się jeden z bardziej wyrazistych i zarazem
słabo opisanych nurtów literackiej tradycji belgijskich frankofonów. Jego istotą wydaje się
ujmowanie rzeczywistości jako niezwykłości, a umocowaniem i uzasadnieniem dla tego
typu przesłanek twórczych postrzeganie Belgii jako krainy niezwykłej.
W jedynym dostępnym polskiemu czytelnikowi opracowaniu poświęconym
historii francuskojęzycznej literatury Belgów jego autor, Jerzy Falicki, uznał za właściwe
wyróżnić literacką tradycję niezwykłości, rezerwując dla niej osobny rozdział, który opatrzył
znamiennym podtytułem „specjalność literatury belgijskiej". Tego typu decyzja wskazuje
na istnienie zjawiska do tego stopnia interesującego i znaczącego, iż wymaga ono
osobnego omówienia.
Dokonane przez Falickiego wyróżnienie warte jest odnotowania tym bardziej,
że fantastyka dość powszechnie jeszcze postrzegana bywa jako pośledniejszy typ literatury
wpisujący się w krąg sztuki o charakterze masowym, komercyjnym, a zatem niejako
wyzbytej artystycznych aspiracji i wartości przysługujących literaturze wysokiej. Przy tej
okazji należałoby też zauważyć, że coraz powszechniej używa się terminu „literatura"
zamiast „literatura piękna", i pamiętać, że w języku francuskim określeniu lettres, jako
synonimowi littérature, już dawno odjęto owo nobilitujące określenie belles.
Paraliterackie piętno fantastyki ma swoje źródło w jej proweniencji, w znacznym
stopniu bowiem wywodzi się ona z literatury popularnej. Istotną jej część stanowi przecież
powieść fantastyczna nacechowana jałowym i nietwórczym fantazjowaniem. Według uproszczonej,
gdyż słownikowej, definicji fantastyka to: „Typ twórczości literackiej w sposób swoisty
budujący świat przedstawiony: składają się nań elementy, które nie odpowiadają przyjętym
w danej kulturze kryteriom rzeczywistości, a więc wątki nadnaturalne i wszelkiego rodzaju
cudowności". Zasygnalizowane cechy wskazują na ontologiczny charakter fantastyki, określając
zarazem jej statyczną naturę. Warto jednak zauważyć, że fantastyki nie można wiązać
jedynie ze światem pozaempirycznym. „Efekt fantastyczny" uzyskiwany jest w drodze
uniezwyklenia rozumianego jako dostrzeganie niezwykłości empirycznej. Jego dynamiczny
i epistemologiczny charakter wydaje się dzisiaj oczywisty. | pl_PL |