dc.description.abstract | Przedmiotem niniejszej pracy są postawy u kandydatów na nauczycieli — studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie i ich zmiany w procesie studiowania. Praca składa się z dziesięciu rozdziałów. Rozdział I poświęcony jest charakterystyce uczelni akademickiej jako środowiska przygotowującego do zawodu i młodzieży jako kategorii rozwojowej. Rozdział II ukazuje nauczyciela i jego zawód w kontekście głębokich zmian o charakterze globalnym i lokalnym: gospodarczych, politycznych oraz
społeczno-kulturowych. Rozdział III zawiera uwagi terminologiczne dotyczące podstawowych pojęć: postawy, zawodu
(w tym zawodu nauczycielskiego) oraz analizę literatury dotyczącą badań nad postawami wobec zawodu nauczycielskiego. W rozdziale IV omówiono podstawowe problemy metodologiczne pracy. Dokonano analizy i uzasadnienia problemu badawczego. Nawiązując do przyjętych założeń badawczych uzasadniono dobór metod oraz scharakteryzowano narzędzia pomiaru zmiennych. Omówiono również metody statystyczne analizy wyników badań oraz omówiono organizację i przebieg badań. Rozdział V zawiera charakterystykę badanej grupy i jej zróżnicowanie w świetle zmiennych niezależnych. Kolejne rozdziały: VI, VII, VIII przedstawiają postawy badanych z różnych punktów widzenia, perspektyw, a więc aspekt poznawczy, emocjonalny i behawioralny. Każdy z tych rozdziałów zawiera interpretację ilościową i jakościową wyników badań nad postawami wobec przyszłego zawodu. W rozdziale IX analizowano dane empiryczne wiążące się z uwarunkowaniami postaw wobec zawodu nauczycielskiego oraz dokonano weryfikacji hipotez. Rozdział ostatni zawiera syntezę wyników badań, oraz rekomendacje dla kształcenia nauczycieli.
Niniejsza praca jest próbą spojrzenia na postawy studentów wobec przyszłego zawodu i możliwości ich diagnozowania.
Podjęcie problemu zdiagnozowania postaw kandydatów na nauczycieli wobec wybranego zawodu z uwzględnieniem
niektórych uwarunkowań, wydaje się dostatecznie ważne i uzasadnione, szczególnie w kontekście oczekiwań wobec
kompetencji nauczyciela czasu wdrażania kompleksowej reformy systemu oświatowego. | pl_PL |