Wychowanie estetyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym zaboru rosyjskiego w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku
View/ Open
Author:
Kubiczek, Wojciech
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-86841-27-3
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wychowanie estetycznekształcenie estetyczne
szkolnictwo podstawowe i średnie
zabór rosyjski
Date: 1996
Metadata
Show full item recordAbstract
Zagadnienie przedstawione w niniejszej pracy nie doczekało się jeszcze w polskiej literaturze naukowej swojego
opracowania. Jedyna publikacja poświęcona historii wychowania estetycznego w Polsce, zgodnie z założeniem
uzasadnionym przez autora, zawiera w odniesieniu do drugiej połowy XIX wieku tylko omówienie sytuacji na terenie
Galicji w szkolnictwie podległym Radzie Szkolnej Krajowej, natomiast pomija szkolnictwo na terenie zaboru
rosyjskiego i pruskiego, uznając je tak pod względem struktury organizacyjnej, treści kształcenia i języka
wykładowego jako szkolnictwo rosyjskie lub pruskie.
Kształcenie estetyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym podstawowym i średnim odgrywa istotną rolę w przygotowaniu
przyszłych odbiorców sztuki, dlatego też niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie relacji pomiędzy
dorobkiem polskiej plastyki profesjonalnej tego okresu a stanem kultury plastycznej dzieci, młodzieży i całego
społeczeństwa. Przedmiotem zainteresowania są więc sprawy związane z plastyką (czyli tak zwanym przez długie lata
„rysunkiem”) jako przedmiotem nauki szkolnej na stopniu elementarnym i średnim, a nie zawodowe szkolnictwo
plastyczne.
Realizacja tematu opierać się będzie na przebadaniu: zachowanych materiałów dotyczących szkolnictwa (dokumentacja,
programy nauczania itp.); wydawnictw książkowych (w tym pamiętników) i czasopism ówczesnych, ze zwróceniem uwagi
na zawartą w nich problematykę dotyczącą plastyki; istniejących i powstających instytucji związanych z
upowszechnianiem kultury plastycznej; inicjatyw społecznych w tej dziedzinie.
Konieczne jest sprecyzowanie obszaru, będącego przedmiotem niniejszego opracowania. Zajmowanie się, przy badaniach
problemów drugiej połowy XIX wieku, całym terenem dawnej Rzeczypospolitej wydaje się nie uzasadnione, największe
skupiska ludności polskiej znajdowały się bowiem wówczas w Królestwie Polskim, Galicji, Wielkim Księstwie
Poznańskim i na Śląsku. Natomiast na dawnych terenach wschodnich Polski (czyli guberniach zachodnich Rosji) ukaz z
19 października 1831 roku „o jednodworcach i grażdanach” zrównał tysiące szlachty z chłopstwem, objął obowiązkiem
25-letniej służby wojskowej, odciął od oświaty i kultury, niszcząc w ten sposób ich społeczną i narodową
tożsamość. Z 410 000 polskiej szlachty w 1831 roku unicestwiono w ten sposób 340 000, tak że w latach 40-tych XIX
wieku stan szlachecki praktycznie przestał istnieć. Szkoły polskie na Wołyniu, Podolu i Kijowszczyźnie zastępowano
rosyjskimi - jeszcze w 1833 roku uległo likwidacji sławne Liceum Krzemienieckie, w 1840 roku zakazano prowadzenia
prywatnych polskich pensji. Ukoronowaniem tych wszystkich działań był ukaz z 3 maja 1852 roku, w myśl którego
każdy szlachcic kończący 18 lat miał obowiązek podjęcia służby w armii lub administracji rosyjskiej. Bujny, choć
krótkotrwały rozwój życia polskiego na Ukrainie nastąpił dopiero po 1905 roku.
Powyższa, nieco obszerniejsza dygresja, była konieczna dla uzasadnienia objęcia niniejszym opracowaniem tylko
terenu Królestwa Polskiego.
Mniej więcej 65-letni okres będący przedmiotem uwagi tej pracy wymaga pewnego podziału. Ze względu na to, że
omawiana problematyka łączy w sobie elementy z różnych dziedzin, takich jak historia oświaty, sztuki i wychowania
plastycznego, wydaje się rzeczą trudną ustalenie jednej, ścisłej chronologii. Raczej uwzględniając węzłowe fakty i
wydarzenia będzie trzeba zaproponować bardziej płynny podział. I tak lata 1864-1890 to narodziny, rozwój i schyłek
pozytywizmu, przekonanie o poznawczej roli realistycznej sztuki. Lata 1890-1907 to okres Młodej Polski, odrodzenie
się romantyzmu, i wreszcie pomiędzy 1907 a 1914 rokiem - panowanie hasła „sztuka dla sztuki". Równocześnie,
uwzględniając fakty z dziedziny oświaty, wyodrębnić można następujące cezury: mniej więcej od upadku powstania
listopadowego do 1862 roku, w 1862 roku wprowadzenie reformy szkolnej Aleksandra Wielopolskiego, w 1872 roku
zastosowanie dla szkolnictwa średniego ogólnorosyjskich ustaw z 1871 roku, wreszcie od pierwszych lat XX wieku
wyraźne ożywienie i rozwój inicjatyw oświatowych w kręgach polskich pedagogów.